انتقاد يک فعال اقتصادي به عملکرد اتاق بازرگاني

تاریخ انتشار : 1397/11/30

يک فعال اقتصادي معتقد است که آنچه در طول سال‌هاي گذشته اتفاق افتاده، محوريت‌يافتن بازرگاني در اتاق بوده و به نظر مي‌رسد امروز اتاق، محلي براي بازرگاني صنعتي، بازرگاني معدني و بازرگاني کشاورزي شده است.

اصغر مظاهري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در طول سال‌هاي گذشته يکي از مسائلي که در عملکرد اتاق بازرگاني خود را نشان مي‌دهد، محوريت يافتن کارت‌هاي بازرگاني است و اين مسئله در نگاه کلان، اهداف بخش خصوصي در حوزه اقتصاد را محدود مي‌کند.

به گفته وي در شرايطي که بسياري از اتاق‌هاي بازرگاني در کشورهاي مختلف جهان با محوريت عضويت فراگير تلاش مي‌کنند تمام طيف‌هاي اقتصادي را در خود جاي دهند، عملکرد اتاق بازرگاني نشان مي‌دهد که تنها بازرگانان محور شده‌اند و ديگر بخش‌ها به حاشيه رفته‌اند.

مشاوره به دستگاه‌هاي دولتي؛ يکي از اصلي‌ترين نقش‌هاي اتاق بازرگاني

عضو هيئت مديره انجمن کارگزاران گمرکي با بيان اينکه محدود کردن حوزه فعاليت و عضويت‌ها باعث مي‌شود از تمام ظرفيت‌هاي بخش خصوصي استفاده نکنيم، توضيح داد: يکي از اصلي‌ترين نقش‌هايي که اتاق بازرگاني دارد وظيفه مشاوره به دستگاه‌هاي دولتي است. اگر استفاده درست از ظرفيت‌ها صورت گيرد، دولت نيز مي‌تواند به خوبي از مشاوره بخش خصوصي در حوزه‌هايي که خود در آنها حضور ندارد بهره‌مند شود و اين مسئله خود را در سياست‌هاي اجرايي نشان خواهد داد.

مظاهري ادامه داد: براي مثال ما مي‌بينيم که در مجلس قانوني ابلاغ مي‌شود که ورود تمام کالاهايي که مشابه داخلي دارند به کشور ممنوع شود. هرچند اين طرح در ابتدا مثبت به نظر مي‌رسد اما ورود به جزئيات آن نشان مي‌دهد که بخش خصوصي نتوانسته به درستي به نهادهاي حاکميتي مشاوره دهد. ما در برخي حوزه‌هاي صنعتي نمونه‌هاي مختلفي از يک کالا داريم که بخشي از آنها در کشور توليد شده و بخشي ديگر توليد نمي‌شود اما وقتي صحبت از ممنوعيت واردات تمام نمونه‌ها مطرح مي‌شود، کالاهايي که مشابه داخلي ندارند نيز براي رسيدن به واحدهاي صنعتي با مشکل مواجه شده و اين اتفاق منشأ عدم شفافيت و رانت مي‌شود.

به گفته وي در صورتي که بخش خصوصي بتواند به تمامي بخش‌هاي اقتصادي به شکل تخصصي ورود کرده و مشاوره‌هايي دقيق به دولت ارائه کند، قطعاً هر دو ضلع اقتصادي مي‌توانند به شکلي دقيق‌تر وظايف و مسئوليت‌هاي خود را به مرحله اجرا برسانند.

به گزارش ايسنا، جديدترين گزارش اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد که حدود ۸۰ درصد از اعضاي اين اتاق، کارت بازرگاني فعال دارند.