واردات کالاهاي اساسي افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1397/12/04

رييس کل گمرک ايران اعلام کرد: واردات ۲۵ قلم کالاي اساسي در ۱۱ ماه امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته به لحاظ وزني افزايش داشته است.

به گزارش ايبِنا، مهدي ميراشرفي در نشست دادستاني تهران که درباره نحوه تامين و توزيع گوشت وارداتي برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: در ۱۱ ماه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که اين آمار غير از واردات دام زنده و مواد پروتئيني و مرغ  بوده و ميانگين ماهانه واردات ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت بوده است.

ميراشرفي افزود: هم اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتينر گوشت در گمرک وجود دارد که وجود اين تعداد کانتينر کاملاً طبيعي است و در گمرک هر کالايي که وارد شود پس از اخذ مجوزها، ترخيص خواهد شد.

وي گفت: قبل از تحريم ها ميانگين مدت زماني که کالا از کشتي پياده و در گمرک اظهار مي شد ۲۰ روز بود اما هم اکنون اين مدت به ۴۰ روز افزايش پيدا کرده است. رييس کل گمرک با انتقاد از برخي که از کاهش واردات کالاهاي اساسي اخباري منتشر کرده بودند، افزود: در ۱۱ ماهه امسال در بحث ۲۵ قلم کالاهاي اساسي در مقايسه با سال هاي گذشته نه تنها  کاهش نيافته بلکه به لحاظ وزني افزايش يافته و امسال يک ميليون تن بيشتر از پارسال کالاهاي اساسي وارد کشور شده و در خصوص آمار نهاده هاي دامي در بحث ذرت در ۱۱ ماهه امسال ۱۷ درصد افزايش نشان مي دهد.

ميراشرفي افزود: ۹۵ درصد گوشت از بندر شهيد رجايي وارد مي شود و براساس آخرين آمار هم اکنون ۶۰۰ کانتينر گوشت در اين گمرک است که ۳۰۰ کانتينر آن به پشتيباني امور دام اختصاص دارد.

وي گفت: وقتي بحث انتقال ارز با مشکل مواجه مي شود اسناد مالکيت به دست وارد کننده نمي رسد و در اين شرايط کالا مال فروشنده خارجي است. ميراشرفي افزود: ۹۹ درصد گوشت هايي که به گمرک وارد مي شود از مسير سبز گمرک عبور مي کند و کمتر از چند ساعت در گمرک مي ماند و ۲ تا ۳ روزه مجوز دامپزشکي آنها اخذ مي شود.

معاون وزير اقتصاد گفت: حدود ۱۰ کانتينر گوشت از مهر و شهريور در گمرک مانده که به دليل مشکلات انتقال پول يا مجوز مقرراتي است و نبايد اينگونه القا کرد که از مهر و شهريور در گمرک گوشت وجود دارد و گمرک ترخيص نکرده بلکه اين مشکل مربوط به عدم اخذ مجوزها و يا اسناد خريد توسط صاحب محموله گوشت است.

رببس کل گمرک افزود: هزينه برقي که کانتينرها بايد در بنادر پرداخت کنند بيش از نفعي است که بخواهند آن را نگهداري و يا سودجويي کنند. در بحث صادرات دام زنده از ۷ خرداد امسال ممنوعيت اعمال شده است.

در ادامه اين نشست مدير کل تتمين دام و فرآوري محصولات دامي شرکت پشتيباني امور دام هم گفت: ماندن کانتينرهاي گوشت در بنادر براي سودجويي نيست چرا که دپوي اين کانتينرها هزينه هاي اوليه را بيشتر مي کند و بحث دموراژ هم مطرح مي شود و بعد از مدتي اين کالاها به عنوان کالاهاي متروکه شناخته مي شوند که بايد هزينه بيشتري براي ترخيص پرداخت شود.

جعفري افزود: در بيشتر شرکت ها تخصيص ارز انجام شده اما مشکل انتقال ارز دارد و مشکلات گمرک هم ناشي از همين مسئله است. وي گفت: ما هم اکنون روزانه ۱۲۵ تن گوشت وارداتي در تهران توزيع مي کنيم که قبلاً اين گوشت ها در هزار و ۲۴۰ فروشگاه عرضه مي شد اما براي نظارت بيشتر تعداد فروشگاه ها را به ۲۰۰ فروشگاه تقليل داده ايم.

  •