بندرچابهار توانايي تخليه و بارگيري سالانه 300 هزار کانتينر را دارد

تاریخ انتشار : 1397/12/07

چابهار- ايرنا- وزير راه و شهرسازي گفت: هم اينک ظرفيت بندر چابهار به بيش از هشت و نيم ميليون تن در سال افزايش يافته و سالانه 300 هزار کانتينر نيز مي تواند در اين بندر تخليه و بارگيري شود.

به گزارش ايرنا محمد اسلامي روز دوشنبه در حاشيه مراسم بهره ‌برداري از تجهيزات استراتژيک بندر چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتصال ريلي به کشورهاي افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوري آذربايجان و ترکمنستان و استفاده از ظرفيت بندر چابهار توسط کشورهاي منطقه در کريدور شمال جنوب از مهمترين اولويت‌ هاي ايران است.
وي با بيان اينکه خوشبختانه بعد از سالها شاهد حمل نخستين محموله صادراتي کشور افغانستان در بندر چابهار شامل 23 کانتينر حبوبات و سنگهاي قيمتي هستيم، خاطرنشان کرد: افغانستان با اين اقدام مي تواند در آينده از ظرفيت بندر چابهار براي صادرات کالاهاي خود استفاده کند.
وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: اتصال اقيانوس هند به کشورهاي آسياي ميانه از برنامه‌ هاي مهم ايران در اين منطقه است و ايران به عنوان يک کشور صلح جو همواره به دنبال توسعه همکاري‌ هاي خود با کشور افغانستان و هندوستان است.
وي اظهار داشت: پيام ايران به تمام کشورهاي منطقه اين است که جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در تمام زمينه ‌ها روابط خود را با کشورهاي منطقه توسعه دهد تا شاهد شکوفايي اقتصادي در اين منطقه باشيم.
اسلامي با بيان اينکه توسعه محور شرق در دستور کار دولت جمهوري اسلامي ايران قرار دارد، يادآور شد ايران از هرگونه سرمايه گذاري کشورهاي منطقه در توسعه محور شرق استقبال مي کند. 
وي تصريح کرد: با تکميل طرح توسعه بندر چابهار ظرفيت نهايي آن ساليانه به 77ميليون تن افزايش خواهد يافت و ايران انتظار دارد با مشارکت و همکاري تمام کشورهاي منطقه توسعه اين بندر را با سرعت بيشتري دنبال کند.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مزيت‌ هاي تکميل خط آهن خواف - هرات و اتصال آن به بندر چابهار افزود: خوشبختانه اين خط آهن در چهار قطعه در حال تکميل است که سه قطعه آن توسط ايران و يک قطعه آن توسط افغانستان بايد تکميل شود تا بتوانيم ترانزيت را در کريدور شمال جنوب با مرکزيت چابهار توسعه دهيم.
وي تاکيد کرد: يکي از اقدامات دشمنان ما ايجاد ناامني در منطقه است و همانطور که مشاهده مي‌کنيد ما در استان سيستان و بلوچستان و منطقه چابهار هم اينک هيچ گونه مشکل امنيتي نداريم و اين موهبت بزرگيست که نصيب ما شده است.