ثبت تراز تجاري يک و نيم ميليارد دلاري در 11 ماهه امسال

تاریخ انتشار : 1397/12/07

 وزير اموراقتصادي و دارايي تراز تجاري کشور در 11 ماه گذشته را مثبت يک ميليارد و 500 ميليون دلار اعلام کرد که شامل 40 ميليارد دلار خالص صادرات غير نفتي و 38 ميليارد و 500 ميليون دلار واردات مي شود.

به گزارش ايرنا از تارنماي وزارت اموراقتصادي و دارايي، فرهاد دژپسند امروز (دوشنبه) در نشست مشترک با استانداران که به ميزباني وزارت کشور برگزار شد، تصريح کرد: با توجه به مضايق و تنگناهايي که همه به آن واقفيم، اين عملکرد بسيار مطلوب، رضايت بخش و اميد آفرين است.
دژپسند ادامه داد: امروز نه صرفه جويي افراطي و نه سرکوب هزينه ها، بلکه صرفه جويي عقلايي و انسداد مجاري هدررفت منابع دولت، جهاد محسوب مي شود.
وي تاکيد کرد ما درباره تفويض اختيارات وزارت اقتصاد به اداره هاي کل استاني کوچک ترين مشکلي نداريم و حتي در بحث سرمايه گذاري خارجي نيز دنبال واگذاري اختيارات به استان ها هستيم.
به گفته وي، پيش نويس تفويض اختيارات وزارت اقتصاد در مورد جذب سرمايه‌گذاري خارجي تهيه شده است و بزودي به تصويب نهايي مي رسد. 
اين مقام اعلام کرد: ما براي جلب سرمايه گذاري خارجي تشويق قايل مي شويم و يکي از اصلي ترين ملاک هاي ما براي انتصاب و ابقاي مديران کل استاني، توانايي و عملکرد آنها در جذب اين سرمايه هاست.

** در مورد واردات غيرمعمول و قاچاق، چشم عقاب داريم 
دژپسند ادامه داد: اين گونه نيست که بخواهيم بي محابا، ماليات را افزايش داده يا بدون توجه به شرايط و اقتضائات منطقه اي و بومي و مشکلات اقتصادي، توليدکنندگان و فعالان اقتصادي را تحت فشار قرار دهيم، بلکه تاکيد ما اين است که اين کار با دقت بيشتري صورت گيرد، زيرا همان گونه که هر يک از کارکنان دولت، بازنشستگان و حقوق بگيران ثابت، ماليات خود را مي پردازند، فعال اقتصادي نيز بايد ماليات پرداخت کند.
وزير اموراقتصادي و دارايي افزود: ما براي صادرات غيرنفتي و واردات مواد اوليه، واسطه اي و سرمايه اي فرش قرمز پهن کرده ايم اما در مورد واردات غير معمول و قاچاق، چشم عقاب داريم و يادمان هست که نبايد اجازه دهيم تحت عنوان سرعت، کالاي قاچاق از مرزها عبور کند.
وي تاکيد کرد «چنانچه گمرک ها بي دليل در امر واردات اخلال ايجاد کنند و گزارش آن به ما برسد، به طور قطعي با آن برخورد مي کنيم».

** استانداران موارد مانع کسب و کار و قوانين و مقررات مزاحم را اعلام کنند
دژپسند از استانداران خواست تا پيش از پايان سال، نسبت به اعلام موارد مانع کسب و کار و قوانين و مقررات مزاحم در ارتباط با سرمايه گذاري، براي بررسي خارج از نوبت در هيات مقررات زدايي، اقدام کنند.
دژپسند در مورد واگذاري اموال مازاد بانک ها نيز گفت: ما برنامه يک ساله براي واگذاري اموال تملک شده توسط بانک ها تدوين کرده و از مديران آنها جدول زماني واگذاري را نيز دريافت کرده ايم اما بايد يادمان باشد اين اموال، فقط به بانک ها متعلق نيست، بلکه جزو اموال سپرده گذاران و سهامداران است و ما نمي توانيم چوب حراج به آن بزنيم.
به گزارش ايرنا، در نشست استانداران سراسر کشور با وزيران اقتصادي دولت که امروز در وزارت کشور برگزار شد، وزير صنعت، معدن و تجارت، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و وزير کشور نيز حضور داشتند.