آخرين وضعيت خودروهاي دپوشده در گمرک

تاریخ انتشار : 1397/12/12

رييس کل گمرک ايران گفت: در راستاي اجراي مصوبه دولت مبني بر ترخيص خودروهاي وارداتي دپو شده در گمرک، تا هفته گذشته تعداد ۲۰۰ دستگاه خودرو ترخيص شده است.

به گزارش ايبِنا، مهدي ميراشرفي با بيان اين مطلب افزود: ترخيص خودروهاي دپو شده در گمرک به کُندي طي مي‌شود و تاکنون از بين ۱۳ هزار خودرو، ۲ درصد ترخيص شده اند. رييس کل گمرک ايران در حاشيه رونمايي از پنجره واحد شروع کسب و کار تصريح کرد: ترخيص خودروهاي دپو شده در گمرک آهسته بوده اين مسير به کُندي طي مي‌شود به طوري که تاکنون از بين ۱۳ هزار خودروي دپو شده در گمرک، تنها ۲۰۰ خودرو يعني دو درصد از کل خودرهاي توقيف شده به کشور وارد شده اند.

وي افزود: البته تعدادي از خودروهاي دپو شده، خودروهاي ثبت سفارش شده به صورت جعلي هستند که قرار بر انتقال آن‌ها به سازمان اموال تمليکي است. در اين گزارش بيان شد، گمرک ايران مصوبات و دستورالعمل هاي مرتبط با خودروهاي موجود در اماکن گمرکي را بلافاصله پس از وصول مکاتبات از وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرکات اجرايي سراسر کشور ابلاغ و اجرايي کرده است.

هم اکنون گمرکات سراسر کشور جهت انجام تشريفات گمرکي خودروهاي موجود در اماکن گمرکي بر اساس بخشنامه ۳۴۵ مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي مورخ ۹۷/۱۱/۱۴ وفق نامه شماره ۲۸۹۸۹۹/۶۰ مورخ ۹۷/۱۱/۹ وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل مي کنند که در اين بخشنامه، دستورالعمل اجرايي مصوبه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۱۶/‏۱۰/‏۹۷ و مصوبه اصلاحي۱۴۲۹۱۰  مورخ ۹۷/۱۰/۲۷ هيات وزيران در خصوص تعيين تکليف خودروهاي وارداتي و ضوابط ورود و ترخيص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و بنادر ابلاغ شده است.

همچنين ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخيص خودروهاي داراي قبض انبار اماکن گمرکي و مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در اين دستور العمل براي تمامي خودورهاي مشمول مصوبات مذکور ابلاغ گرديده و خودروهاي مشمول اين ضوابط امکان ترخيص از گمرکات را دارند. هم اکنون فرآيند انجام تشريفات گمرکي و ترخيص خودروهاي مشمول دستورالعمل ياد شده در گمرکات طي مي شود.