بالاترين ميزان صادرات غيرنفتي و واردات، ارديبهشت ۹۷

تاریخ انتشار : 1397/12/25

گزارش هاي منتشر شده از سوي گمرک نشان مي‌دهد که صادرات غيرنفتي و واردات کشور هم از نظر ارزشي و هم از نظر وزني در ارديبهشت ماه بالاترين رقم را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق تهران براساس آمار ارائه شده از سوي گمرک، اعلام کرد که ايران در ۱۱ ماهه نخست امسال حدود ۱۰۶ ميليون تن کالا به ارزش ۴۰ ميليارد دلار کالاي غيرنفتي صادر کرده و در مقابل حدود ۲۹ ميليون تن به ارزش ۳۸.۵ ميليارد دلار کالا وارد کرده است.

براين اساس بالاترين صادرات غيرنفتي ايران در ارديبهشت ماه سال جاري با ۴.۶ ميليارد دلار و بالاترين واردات نيز در همين ماه با رقم ۴.۸ ميليارد دلار بوده است.

ارزش صادرات و واردات ايران در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتيب يک درصد و ۲۱.۵ درصد کاهش يافته است.

از لحاظ وزني نيز در ۱۱ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، ميزان صادرات و واردات به ترتيب ۶.۴ و ۱۷.۴ درصد کاهش داشته است.

بررسي روند ماهانه تجارت ايران در ۱۱ ماهه نخست امسال نشان مي دهد صادرات ايران از منظر ارزشي به طور متوسط ماهانه ۲.۳ درصد کاهش يافته است.

همچنين واردات ايران نيز به طور متوسط ماهانه با کاهش حدود ۶ درصدي مواجه شده است که البته در اين زمينه آمار فروردين ماه لحاظ نشده است. در مدت مورد بررسي، ميانگين قيمت صادرات غيرنفتي ۳۷۸ دلار در هر تن و ميانگين قيمت واردات کالا يک هزار و ۳۳۱ دلار در هر تن (۳.۵ برابر صادرات) بوده است.

براين اساس بالاترين صادرات غيرنفتي ايران در ارديبهشت ماه سال جاري با ۴.۶ ميليارد دلار و بالاترين واردات نيز در همين ماه با رقم ۴.۸ ميليارد دلار بوده است.

همچنين رقم صادرات غيرنفتي در خردادماه ۳.۹ ميليارد دلار و در ماه هاي تير و مرداد نيز ۳.۸ ميليارد دلار گزارش شده است. اين رقم براي بهمن ماه نيز ۳.۷ ميليارد دلار گزارش شده است.

واردات کشور اما بعد از ارديبهشت ماه، بالاترين رقم خود را در مهرماه با ۴.۱ ميليارد دلار تجربه کرده و بعد از آن ماه هاي خرداد و تير نيز شاهد واردات ۳.۹ ميليارد دلاري بوده اند.

از نظر وزني نيز بالاترين رقم صادرات ايران مربوط به آذرماه با ۱۱.۷ ميليون تن و بعد از آن ماه هاي بهمن با ۱۱ ميليون تن و ارديبهشت با ۱۰.۹ ميليون تن بوده اند.

از طرف ديگر بالاترين رقم واردات کشور از نظر وزني نيز مربوط به ارديبهشت ماه با ۳.۷ ميليون تن و بعد از آن ماه هاي تير با ۳.۲ ميليون تن و بهمن با ۲.۹ ميليون تن گزارش شده است.

 

 

  •