بازار متشکل ارزي تا پايان ماه عملياتي مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/01/19

رييس کل بانک مرکزي اعلام کرد : بازار متشکل ارزي تا پايان ماه عملياتي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايبنا، عبدالناصر همتي در ديدار نوروزي با اصحاب رسانه با بيان اينکه سال ۹۷ سالي سخت و استثنايي بود و دشمن به اقتصاد کشور فشار زيادي وارد کرد، اظهار داشت: خوشحالم که خدا اين توفيق را به من و همکارانم داد که بتوانيم جلوي بهم ريختي در اقتصاد را بگيريم، البته مي‌دانم که فشارهاي معيشتي به مردم و به خصوص طبقات پايين و متوسط به دليل افزايش نرخ ارز و رانت‌خواري‌هايي که برخي در توزيع کالاهاي اساسي انجام دادند، وارد شد.

وي افزود: همين ثبات نسبي که در اقتصاد ايجاد شده بود حرکت خوبي بود و به عنوان يک موفقيت از آن ياد مي‌کنيم، هرچند موفقيت نسبي است و موفقيت ما اين بود که نگذاريم اوضاع خراب‌تر شود.

همتي تصريح کرد: با توجه به فشار دشمن نگراني زيادي در مورد بازار پول و ارز داشتيم که بايد سيستم‌ها را آماده و ذخاير ارزي را تقويت مي‌کرديم و دو تا سه ماه زمان لازم داشتيم تا تمهيدات لازم را براي کنترل بازار انجام دهيم که خوشبختانه نتيجه خوبي داشت.

فشارها به تدريج کاهش پيدا مي کند

وي ادامه داد: تا به حال قيمتي براي نرخ ارز اعلام نکرده‌ام اما عده‌اي گفتند که همتي گفته نرخ ارز ۱۱ هزار تومان مي‌شود، البته اميدوارم که به اين عدد برسد و پايين‌تر از آن هم بيايد اما راجع به نرخ صحبت نمي‌کنم و در آينده نيز صحبت نخواهم کرد ولي مطمئنم که آينده بهتر خواهد شد و فشارها به تدريج کاهش پيدا خواهد کرد.

همتي خاطرنشان کرد: دشمنان برنامه‌هايي را براي به هم ريختن بازار در سال ۹۸ تدارک ديده بودند، ما نيز برنامه‌هايي براي مقابله داريم و علت اينکه اطلاع‌رساني نمي‌کنيم اين است که اگر روش ها را اعلام کنيم، دشمن سوء استفاده مي‌کند.

تمرکز دشمنان بر بازار ارز و پول

همتي خاطرنشان کرد: تمرکز دشمنان بر اين است که بازار ارز و پول را به هم بزنند و در اين زمينه عده‌اي تحليل‌هايي شبيه اين که ايران مانند ونزوئلا مي‌شود ارائه مي‌کنند که به طور صريح بيان مي‌کنم که اين موضوعات به هيچ‌وجه صحت ندارد و توانستم جلوي فشارهاي دشمن را بگيريم.

وي با بيان اينکه بخش تجاري بايد با بانک مرکزي هماهنگ باشد، گفت: زماني که دشمن به ارز حمله مي‌کند نمي‌توانيم بگوييم ارز بايد با بخش تجاري هماهنگ کند، چرا که هدف دشمن نابود کردن ارزش پول ملي است در شرايط عادي بايد نرخ ارز را طوري در نظر بگيريم که کار تجارت به خوبي پيش رود اما در شرايط فعلي اولويت ارز است چرا که مستقيماً با ارزش پول ملي و فشارهاي سياسي که به کشور وارد مي‌شود ارتباط دارد.

بايد محکم مقاومت کنيم

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: اين اطمينان را مي‌دهم که دشمنان نمي‌توانند موفق شوند و جمهوري اسلامي محکم به کار و راه خود ادامه خواهد داد، اما مشکلاتي در پيش داريم که در اين شرايط محکم ايستادن و ادامه دادن قطعا ثمره شيرين‌تري خواهد داشت و اگر اين مرحله را طي کنيم وارد فاز جديدي مي‌شويم که نمادي ملي در جهان خواهيم بود و مطمئن باشيد اين فاز اتفاق خواهد افتاد.

همتي يادآور شد: دشمنان در همين ابتداي سال سه تا چهار پروژه را اجرا کردند که نرخ ارز را بالا ببرند، گزارش‌هاي محرمانه برخي کشورهاي منطقه را ديده‌ام که متفق‌القول گفتند که بايد به بازار ارز ضربه بزنند، چرا که پول ملي به زندگي روزمره مردم ارتباط دارد.

وي ادامه داد: عده اي معتقدند که رئيس کل بانک مرکزي نبايد زياد حرف بزند که اين حرف درستي است اما اين براي زماني است که شرايط طبيعي باشد اما وقتي همه فشارها بر بانک مرکزي وارد مي‌شود نمي‌توان صحبت نکرد و بايد به مردم توضيح داد.

سامان دادن سيستم بانکي

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: بلبشويي در سيستم‌هاي بانکي مختلف داريم که طي سال ها تراکم پيدا کرده و بانک مرکزي بايد نسبت به همه آنها پاسخگو باشد و با وجود اينکه معتقدم رئيس کل بانک مرکزي نبايد صحبت کند اما خود را مقيد مي‌بينم که در اين شرايط اطلاع‌رساني‌هاي لازم را انجام دهم بنابراين پست‌هاي اينستاگرامي را جايگزين حرف زدن کرده‌ام تا فکر شده‌تر صحبت کنم.

وي در ادامه افزود: من صحبتي کردم که اگر مردم وارد خريد و فروش و دلالي ارز نشوند، قيمت پايين مي‌آيد اما قسمت اول را حذف کردند و گفتند همتي گفته که قيمت ارز پايين خواهد آمد.

همتي گفت: روز گذشته خريد ارز در صرافي‌هاي بانکي ۱۰ برابر فروش ما بود٬ در حالي که نرخ خريد ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود که اين نشان مي‌دهد که تنها جوسازي سايت‌ها و دلالان است که مي‌خواهد نرخ را بالا ببرند.

ايجاد ثبات در بازار ارز

رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه معتقدم نرخ‌هاي فعلي ارز واقعي نيست اما به خودم هم اجازه نمي‌دهم که بگويم چه نرخي واقعي است، گفت: هدف ما ايجاد ثبات در بازار ارز است و معتقديم که ثبات مهم‌تر از نرخ است، فعالان اقتصادي بايد در شرايط ثبات بتوانند برنامه‌ريزي کنند و اقتصاد نبايد هر روز در نوسان باشد، بنابراين به دليل حفظ ثبات اين‌ها را مي‌پذيريم و مديريت مي‌کنيم اما مطمئن باشيد که اين نرخ‌ها ماندگار نخواهد بود.

برنامه براي بانک هاي ناتراز

وي در مورد بازار پول و به ويژه بانک‌هاي ادغامي گفت: بايد اطلاع رساني کامل انجام شود بانک هاي ناتراز زياد هستند که براي همه آنها برنامه داريم و در زمان خود اعلام خواهيم کرد، سعي مي‌کنيم بر اساس تجارب گذشته با احتياط و مديريت شده مسائل را پيش ببريم.

نقدينگي ناشي از سود سپرده‌ها است

وي در مورد نقدينگي نيز گفت: نقدينگي سرگردان در کشور وجود ندارد٬ نقدينگي در ايران بيشتر سود سپرده‌ها و سود تسهيلات است، زماني که سالي ۱۸ تا ۲۰ درصد سود به سپرده ها مي دهيم حدود ۲۰ درصد نقدينگي زياد مي‌شود در نتيجه عمده نقدينگي ما ناشي از سود سپرده‌ها است.

وي با بيان اينکه  نقدينگي سرگردان نيست و تنها به صورت الکترونيکي جابجا مي شود و به حساب افراد مي‌رود، گفت: نقدينگي تحت عنوان دارايي هاي بانک‌ها و شرکت‌ها و تسهيلات قفل شده و اگر مي‌خواهيم نقدينگي آزاد شود بايد دارايي هاي بانک ها فروخته شود و بنگاه داري بانک ها کاهش يابد که طور جدي به دنبال آن هستيم که حتماً اتفاق بيفتد.

وي تاکيد کرد: نکته مهمي که امسال حتما اجرا خواهيم کرد سياست‌هاي بازار باز است يعني نرخ سود را در کانالي تعيين کنيم و اجازه دهيم بانک‌ها در آن کانال نرخ سود را تنظيم کنند و مقررات جديدي براي اضافه برداشت بانک‌ها خواهيم گذاشت که انشاالله اين اقدام در اولين دستور شوراي پول و اعتبار قرار دارد که در صورت تصويب شدن عملياتي خواهيم کرد.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: مورد دوم بازار متشکل ارزي است که اعضاي هيئت مديره آن روز گذشته مشخص شد و به زودي ثبت مي‌شود و انشاءالله تا پايان اين ماه عملياتي مي‌شود.

  •