ميزان ماليات بر حقوق ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1398/01/25

بر اساس بخشنامه جديد سازمان امور مالياتي، سقف معافيت مالياتي حقوق بر اساس قانون ماليات‌هاي مستقيم سالانه ۳۳ ميليون تومان است.

به گزارش ايسنا، محمدقاسم پناهي - رئيس کل امور مالياتي کشور - با ابلاغ بخشنامه‌اي ميزان معافيت سالانه حقوق و همچنين نرخ ماليات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد.

بر اساس اين بخشنامه با استناد به مقررات بند (الف) تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مقرر شده است:

١- سقف معافيت مالياتي موضوع ماده ۸۴ قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۴/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات بعدي آن در سال ۱۳۹۸ سالانه مبلغ ۳۳ ميليون تومان است.

۲- نرخ ماليات بر کل درآمد کارکنان دولتي و غير دولتي اعم از حقوق و مزاياي فوق العاده و کارانه مازاد بر معافيت مذکور تا يک و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد يک و نيم برابر تا دو و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نيم برابر تا چهار برابر آن مشمول ماليات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول ماليات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است.

۳- حقوق اعضا هيأت علمي دانشگاه‌ها با رعايت ماده (۵) قانون اصلاح پاره‌اي از مقررات مربوط به اعضاي هيأت علمي (آموزشي و پژوهشي) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي مصوب ۱۶/۱۲/۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدي، با رعايت معافيت‌هاي مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم، در سال ۱۳۹۸ مشمول ماليات به نرخ ۱۰ درصد خواهد بود.

۴- بر اساس ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌اي از مقررات مربوط به پايه حقوقي اعضا رسمي هيأت علمي (آموزشي و پژوهشي) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي از درآمد مشمول ماليات حقوق اعضاي هيأت علمي موضوع اين قانون، با رعايت معافيت‌هاي مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم حداکثر ۱۰ درصد به عنوان ماليات کسر مي‌شود.

با توجه به اينکه در بند "الف" تبصره مذکور عبارت "کارانه خارج از موارد استثنا شده مربوط به حقوق اعضاي هيأت علمي به کار رفته است، بنابر اين کارانه دريافتي توسط اعضاي هيأت علمي مشمول نرخ ۱۰ درصد نبوده و با توجه به ميزاني که حقوق و مزاياي اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها نرخ پلکاني مقرر را پوشش مي‌دهد. به نرخ‌هاي بعدي مشمول ماليات خواهد بود. به عنوان مثال: چنانچه حقوق و مزاياي فوق العاده اعضاي هيأت علمي مبلغ ۱۱۵ ميليون تومان باشد، کارانه دريافتي به نرخ‌هاي مربوط به درآمد مازاد بر مبلغ ياد شده (حسب مورد ۲۰ درصد، ۲۵ و ۳۵ درصد) مشمول ماليات خواهد بود.

خاطر نشان مي‌شود، معافيت حقوق موضوع ماده ۸۴ قانون ماليات‌هاي مستقيم ابتدا به حقوق و مزاياي فوق العادهاعضا هيأت علمي اعمال مي‌شود، در صورتيکه معافيت مذکور مازاد بر حقوق و مزاياي فوق العاده باشد، ما زاد معافيت مذکور قابل اعمال به کارانه دريافتي اعضا هيأت علمي نيز خواهد بود

با توجه به استثناي احکام تبصره‌هاي (۱) و (۲) ماده ۸۹ قانون ماليات‌هاي مستقيم و اصلاحات بعدي آن از مقررات بند (الف) تبصره شش ياد شده، کليه احکام صادره تبصره‌هاي يک و دو ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۲۷/۴/۹۶ (اعم از نرخ) مطابق مقررات تبصره‌هاي فوق در سال ۱۳۹۸ کماکان لازم الاجرا است.

۶- نرخ ماليات بر درآمد سالانه مشمول ماليات حقوق، موضوع بند دو فوق الذکر به شرح جدول زير است: