آغاز بازسازي محورهاي ريلي در مناطق سيل زده

تاریخ انتشار : 1398/01/27

تهران- ايرنا- مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران از شروع عمليات رفع انسداد خطوط ريلي و بازسازي محورهاي ريلي در مناطق سيل زده خبر داد.

«سعيد رسولي» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا به تشريح آخرين وضعيت شبکه ريلي در مناطق سيل زده پرداخت و اظهار داشت: اکنون دو مسير ريلي در استان هاي سيل زده مسدود است و در تلاش هستيم در روزهاي آينده امکان تردد از اين دو مسير هم فراهم شود.
مدير عامل شرکت راه آهن با اشاره به محورهاي که اکنون مسدود هستند، گفت: قسمتي از مسير ريلي گرگان به اينچه برون در منطقه آق قلا در روزهاي ابتداي وقوع سيل در کشور مسدود شد. پس از وقوع سيل بخش زيرين اين خط براي عبور جريان آب باز شد و به دليل حجم زياد آب و آبگرفتگي هاي وسيع در منطقه، امکان ترميم و مرمت وجود نداشت.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: البته به محض اينکه حجم آبگرفتگي در اين منطقه کاهش يافت، همکاران ما عمليات تعمير و مرمت خط را آغاز کردند و در روزهاي آينده راه آهن گرگان – اينچه برون عملياتي مي شود. 
رسولي با اشاره به انسداد محور جنوب حد فاصل اهواز - انديمشک گفت: در جريان وقوع سيل، محور جنوب حدفاصل اهواز – انديمشک در ايستگاه «بام دژ» و «نظاميه» به دليل آبگرفتگي مسدود و آب شستگي وسيعي در جريان سيل اتفاق افتاده است.
مديرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اقدامات انجام شده براي بازگشايي مسيرهاي ريلي اظهار داشت: در روزهاي ابتداي وقوع سيل در اين مسيرها بايد منتظر مي مانديم سطح آب فروکش کند و به حدي برسد که امکان عمليات عمراني فراهم شود. با اين وجود، با منحرف کردن مسير آب در محدوده اي که به شبکه ريلي آسيب وارد آمده، عمليات بازسازي و مرمت آغاز شد و در دو روز آينده با فروکش کردن آب زمينه تسريع تعمير خط فراهم مي شود.
وي درباره توقف جابه جايي بار فولاد خوزستان در اين محور و مشکلاتي که براي کارخانه فولاد به وجود آمده گفت: در اين محور محموله اي به مقصد فولاد خوزستان در حال جابه جايي بود که با انسداد محور، باراندازي در بين راه (حدفاصل دوکوهه-انديمشک) تدارک ديده شد و بار را از قطار تخليه کردند و نسبت به حمل بار با کاميون به مقصد مورد نظر اقدام شد.
مديرعامل شرکت راه آهن با بيان اينکه اگر روند فروکش شدن آب و عمليات مرمت با همين روند ادامه يابد، به زودي اين دو محور ريلي بازگشايي مي شوند افزود: کاهش آبگرفتگي به کنترل و کم کردن خروجي آب سدهاي استان بستگي دارد و در اين باره با مسوولان ذي ربط ارتباط داريم و وضعيت را هر لحظه رصد مي کنيم. 
وي ادامه داد: در محور جنوب اگر به هر دليلي آبگرفتگي فعلا فروکش نکند، در جابه جايي بار از طريق ريل، محموله ها تا انديمشک با قطار جابه جا مي شوند و از آن نقطه به بعد بار به وسيله کاميون انتقال داده مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که چند کليومتر راه آهن آسيب ديده و نياز به مرمت دارد، گفت: در منطقه اهواز 10 کيلومتر از خط ريلي دچار آبگرفتگي شده است. البته آبگرفتگي به خودي خود مشکلي ايجاد نمي کند اما قسمت هاي کوچکي حدود 300 متر از خط دچار آب شستگي هاي وسيعي شده است و همين عامل منجر به انسداد خط شد.
رسولي ادامه داد: در منطقه آق قلا هم خط ريلي در 8 نقطه قطع شده است. ستاد مديريت بحران گمان مي کرد که بايد اين خط را باز کند تا جريان آب عبور پيدا کند و به همين دليل چند نقطه از شبکه ريلي در اين مسير مسدود شد که مرمت آن در حال حاضر آغاز شده است.