پيشرفت سازوکار مالي اروپا و ايران در نشست لندن تبيين شد

تاریخ انتشار : 1398/02/10

لندن – ايرنا – مدير سازوکار ويژه مالي اروپا و ايران (اينستکس) و مقامات دولت انگليس در نشستي که با حضور فعالان اقتصادي، مؤسسات مالي و علاقه‌مندان به تجارت با ايران در لندن برگزار شد، پيشرفت‌هاي صورت گرفته در رابطه با اين سازوکار را تبيين کردند.

به گزارش ايرنا، پر فيشر روز دوشنبه براي شرکت در اين نشست به لندن سفر کرد تا در جمع شرکت‌هاي تجاري، صاحبان سرمايه و مؤسسات مالي و اعتباري انگليسي توضيحاتي را در رابطه با آخرين تحولات اينستکس ارائه کند. 
در اين نشست که به همت وزارت تجارت بين‌الملل اين کشور و اتاق بازرگاني ايران و انگليس برگزار ‌شد او و مقامات دولت انگليس علاوه بر سخنراني، به نگراني شرکت‌هاي بازرگاني درباره انجام مبادلات مالي با ايران پاسخ داده و درباره نحوه عملکرد بهتر اين سازوکار در راستاي تسهيل مراودات تجاري اروپا و ايران رايزني کردند.
به گفته حميد بعيدي نژاد سفير ايران در انگليس، فيشر در اين جلسه اعلام کرد که باوجود چالش‌هاي موجود، اينستکس با جديت به دنبال انجام اولين تبادل تجاري با همتاي ايراني خود در سريع‌ترين زمان ممکن مي‌باشد.
اينستکس يا سازوکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا يک ابزار ويژه مالي است که در 31 ژانويه 2019 (11 بهمن 1397) توسط آلمان، فرانسه و انگليس، براي تسهيل تجارت غير دلاري با ايران ايجاد شد. 
مقر اينستکس در پاريس، فرانسه و رياست آن بر عهده پر فيشر آلماني، از مديران پيشين کومرتس‌بانک، است. هدف اصلي از ايجاد اين کانال مالي ويژه، دادن امکانات به شرکت‌هاي کوچک و متوسط اروپايي است تا بتوانند مجاري متعارف مالي خود با ايران را حفظ کنند.
اين ساز وکار در گام نخست تجارت کالاهاي اساسي (مواد غذايي و دارو) را تحت پوشش قرار مي‌دهد؛ اما بتدريج دامنه‌اش گسترش خواهد يافت.
فيشر پس از پايان اين نشست به ايرنا گفت: از اينکه در لندن هستم تا درباره توسعه اينستکس تعاملات بيشتري را با بانک‌هاي انگليسي و شرکت‌هاي بازرگاني داشته باشم خرسندم. نشست امروز آشکارا نشان داد که علاقه‌مندي وسيعي براي استفاده از اين سازوکار وجود دارد. 
وي افزود: همان‌طور که ما به عملياتي شدن اين سازوکار نزديک مي‌شويم، اين گفت‌وگوها بسيار مهم است تا اطمينان حاصل کنيم که اينستکس در مسير درستي قرار دارد و مطابق نياز بازار تنظيم ‌شده است. 
فيشر که اسفند گذشته براي ديدار با مقام‌هاي ايراني و به ‌منظور رايزني درباره عملياتي کردن هرچه سريع‌تر اينستکس به تهران سفرکرده بود، امروز هم با مقامات دولتي انگليس ديدار کرد و طرفين درباره گام‌هاي بعدي اين سازوکار و سهم انگليس در اين رابطه رايزني کردند.
طرف‌هاي اروپايي معتقدند که اينستکس از بهمن‌ماه گذشته تاکنون پيشرفت خوبي را طي کرده و گام‌هاي مؤثري برداشته ‌شده تا اين سازوکار هرچه سريع‌تر عملياتي شود. با اين‌حال تعلل اروپا در عملياتي کردن اين سازوکار، انتقادهايي را در داخل به همراه داشته است.
نورمن لامونت رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران که مسئوليت ارتقاء روابط تجاري با ايران را از سوي دولت انگليس بر عهده دارد، علت اين تعلل را به مخالفت‌هاي جدي آمريکا نسبت مي دهد. 
او گفت: ايران نبايد تلاش‌هايي را که اروپا براي ايجاد اين سازوکار صورت داد، دست‌کم بگيرد چرا که اروپا به‌رغم فشارهاي آمريکا در اين زمينه، موضع خود را حفظ کرده است.
'جک استراو' وزير امور خارجه اسبق انگليس هم معتقد است که سه کشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه براي اولين بار طي سال‌هاي اخير تصميم گرفتند که موضع متفاوتي را در قبال آمريکا در حوزه سياست خارجي اتخاذ کنند. 
«دونالد ترامپ» رئيس ‌جمهوري آمريکا 8 مي 2018 ( 18 ارديبهشت‌ ماه سال 97 ) تحت تأثير فشار لابي صهيونيسم، خروج اين کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان همان سال نيز دوره تازه تحريم‌هاي ضد ايراني که عمدتاً صادرات نفت ايران، صنايع هوايي، کشتيراني و بانکي را شامل مي‌شد به اجرا گذاشت.
با اين ‌حال ساير کشورهاي امضا کننده برجام يعني انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه ضمن محکوم کردن خروج اين کشور از اين توافق چندجانبه بين‌المللي، تأکيد کردند که به برجام پايبند مانده و از تجارت شرکت‌هايشان با ايران حمايت مي‌کنند.
دولت آمريکا هفته گذشته هم در بيانيه‌اي اعلام کرد که معافيت خريداران نفت ايران را ديگر تمديد نمي‌کند و به عبارتي هيچ کشوري حق ندارد از ايران نفت بخرد. اين تصميم بازهم مورد انتقاد کشورهاي عضو برجام و اتحاديه اروپا و همچنين برخي از خريداران عمده نفت ايران قرار گرفت.
به هر روي، اتحاديه اروپا لغو تحريم‌ها را يکي از مهم‌ترين تعهدات خود در برجام مي‌داند و معتقد است که درازاي پايبندي ايران به تعهدات هسته‌اي‌، گام‌هاي مؤثري را به‌رغم فشارهاي ضد ايراني آمريکا، براي زنده نگه‌داشتن اين توافق و بهره‌مندي تهران از مزاياي اقتصادي لغو تحريم‌ها برداشته است.
اتحاديه اروپا تأکيد دارد تازماني که ايران به اجراي کامل و مؤثر تعهدات هسته‌اي‌اش در برجام عمل کند به اين توافق وفادار مي‌ماند.
سفر فيشر به انگليس هم در همين چارچوب و در ادامه سلسله نشست هايي است که او براي شناساندن اينستکس به شرکت‌هاي بازرگاني و مؤسساتي مالي اروپا و شنيدن نقطه‌نظرهاي طرف مقابل صورت گرفت. وي اميدوار است در نشست‌هاي مشابهي ديگري با مقامات و شرکت‌ها بازرگاني کشورهاي اروپايي شرکت کند تا اين سازوکار هرچه سريع‌تر، مطابق با نياز بازار عملياتي شود.
اروپام ** هـ. ن **شبس**1613