۱۲ گام واردات در مقابل صادرات

تاریخ انتشار : 1398/02/18

صادرکنندگان براي انجام واردات به ازاي ميزان صادرات خود ۱۲ گام پيش رو دارند که با انجام آن مي توانند ثبت سفارش و کالاي مورد نظر خود را وارد کنند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، پس از گلايه‌هاي صادرکنندگان نسبت به مشکلاتي که در مورد انجام واردات با ارز حاصل از صادرات خود داشتند، بانک مرکزي مراحل کامل انجام اين فرآيند را شرح داد و وزير صنعت، معدن و تجارت نيز از آزاد بودن و هموار بودن مسير آن گفته است.

براين اساس ۱۲ گام براي واردات در ازاي کالاي صادراتي هر توليدکننده يا بازرگان وجود دارد. اين گام ها در حقيقت براي اطمينان از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور طراحي شده اند و از سوي ديگر رفع تعهد ارزي صادرکنندگان را سهل تر از گذشته کرده اند. با اجراي اين گام ها، روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور شدت گرفت.

گام اول: ايجاد ثبت سفارش: در اينجا وارد کننده اي که مي خواهد از ارز حاصل از صادرات خود جهت واردات استفاده کند، لازم است در عمليات ثبت سفارش در تب «مالي و بانکي» فيلد «نوع عمليات ارزي» را بانکي و فيلد «تامين ارز» را «از محل صادرات» انتخاب کند.

نکته مهم در اين خصوص اين است که بازرگان بايد پس از ثبت پيش فاکتور و دريافت نتيجه استعلام ضوابط تجاري، براساس نوع کالا، درخواست مجوز ارزي خود را به طور سيستمي به يکي از دستگاه هاي مجوزدهنده ارزي (وزارت بهداشت/ جهاد يا يکي از ۸ دفتر تخصصي وزارت صنعت) ارسال کرده و از دريافت مجوز (در صورت تائيد دستگاه مجوز دهنده) نسبت به پرداخت کارمزد و دريافت شماره ۸ رقمي ثبت سفارش خود را انجام دهد.

گام دوم: مراجعه به بانک عامل و درخواست تامين ارز ثبت سفارش: واردکننده (صادرکننده) جهت تامين ارز ثبت سفارش خود به بانک عامل مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات پروانه صادراتي، براي آن ثبت سفارش، درخواست تامين ارز مي کند.

گام سوم: درخواست گواهي ثبت آماري (تخصيص ارز) : بانک عامل بايد با مراجعه به «پرتال ارزي» از بانک مرکزي، درخواست گواهي ثبت آماري از نوع «ارز اشخاص» و «از محل صادرات» کند.

گام چهارم: اخذ تعهدات و وثايق لازم از بازرگان: در صورتي که گواهي ثبت آماري مورد تائيد بانک مرکزي قرار بگيرد، بانک عامل موظف است تضامين لازم را از بازرگان طبق بند «د» بخش اول مجموعه مقررات ارزي اخذ کرده و تائيديه آن را در «سامانه تامين ارز» اعلام کند.

گام پنجم: ثبت اطلاعات پروانه صادراتي: در صورتي که گواهي ثبت آماري مورد تائيد بانک مرکزي قرار بگيرد، بانک عامل موظف خواهد بود اطلاعات پروانه صادراتي را در «سامانه تامين ارز» ثبت کند.

البته ثبت اطلاعات در سامانه توسط بانک عامل در صورت نامعتبر بودن پروانه صادراتي امکان پذير نخواهد بود.

گام ششم: ثبت ابزار پرداخت: پس از صدور حواله ارزي به حساب فروشنده خارجي، بانک عامل موظف خواهد بود با مراجعه به «سامانه مديريت تعهدات ارزش کشور (سمتاک) » نسبت به ثبت ابزار پرداخت در قالب «برات بدون تعهد پرداخت» اقدام کند.

ابزار پرداخت بسته به نوع روش پرداخت مي تواند به طور LC يا حواله نيز ثبت شود.

گام هفتم: ارائه اسناد حمل به بانک عامل: واردکننده لازم است اسناد حمل ثبت سفارش خود را به بانک عامل تحويل دهد.

گام هشتم: ثبت اسناد حمل: بانک عامل بايد با مراجعه به «سامانه مديريت تعهدات ارزي کشور (سمتاک) » اسناد حمل را ثبت کند.

گام نهم: ثبت منشاء ارز: واردکننده موظف است با مراجعه به «سامانه جامع تجارت» در بخش «مديريت عمليات ارزي بانکي» اطلاعات منشاء ارز خود را ثبت کند.

گام دهم: صدور اطلاعيه تامين ارز: بانک عامل با بررسي منشاء ارز، اقدام به صدور «اعلاميه تامين ارز» مي کند.

گام يازدهم: ترخيص کالا از گمرک: واردکننده (صادرکننده) با مراجعه به گمرک و ارائه «شماره رهگيري اعلاميه تامين ارز (ساتا) »، اقدام به ترخيص کالاي خود مي کند.

گام دوازدهم: واردکننده(صادرکننده) رفع تعهد و دريافت تضامين: واردکننده پس از ترخيص کالا جهت رفع تعهد و دريافت تضامين خود، بايد به بانک عامل مراجعه کند.