۲۵ مقصد عمده صادرات غيرنفتي ايران

تاریخ انتشار : 1398/02/21

بررسي آمارهاي صادرات بدون نفت خام ايران نشان مي‌دهد که حدود ۹۳ درصد از صادرات در فروردين ماه به ۲۵ کشور بوده و کشورهاي چين، عراق و امارات در صدر واردکنندگان کالا از کشورمان بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي ۲۵ مقصد عمده صادرات کالاي بدون نفت خام ايران در فروردين ماه را بررسي کرده است. بر اين اساس حدود ۹۳ درصد از صادرات کالاي بدون نفت خام ايران در فروردين ماه به ۲۵ کشور بوده که اين موضوع به خوبي نشان مي دهد لازم است تا در تعداد مقاصد صادراتي کالاهاي کشور تنوع ايجاد شده و بر تعداد آنها افزوده شود.

چين بزرگترين مقصد عمده صادرات کالاي بدون نفت خام ايران با ارزش صادرات ۷۱۱ ميليون دلار بوده که ۲۸ درصد از کالاي بدون نفت خام ايران به اين کشور صادر شده است. پس از چين، کشورهاي عراق با ۳۸۹ ميليون دلار و کره جنوبي با ۲۵۰ ميليون دلار به ترتيب مقاصد عمده صادراتي ايران در ماه نخست سال ۹۸ بوده اند. حدود ۱۵ درصد از کالاي بدون نفت خام ايران در فروردين ماه امسال به کشور عراق و حدود ۱۰ درصد آن به کشور کره جنوبي صادر شده است.

به اين ترتيب صادرات ايران تنها به اين سه کشور حدود ۵۳ درصد از کل صادرات را شامل شده است. از سوي ديگر صادرات کالاي بدون نفت خام ايران در فروردين ماه به امارات ۲۳۱ ميليون دلار بوده و بعد از آن نيز افغانستان ۱۴۰ ميليون دلار کالا از ايران وارد کرده است.

کشورهاي ترکيه با ۱۱۹ ميليون دلار، هند با ۱۱۷ ميليون دلار، پاکستان با ۷۶ ميليون دلار، اندونزي با ۷۴ ميليون دلار و تايلند با ۳۴ ميليون دلار کشورهاي پنجم تا دهم وارد کننده کالاي بدون نفت خام از ايران بوده اند.

براساس آمار منتشر شده، بعد از ۱۰ کشور نخست، کشورهاي برزيل با ۳۲ ميليون دلار، غنا با ۳۰ ميليون دلار، روسيه با ۲۶ ميليون دلار، جمهوري آذربايجان با ۲۰ ميليون دلار، آلمان با ۲۰ ميليون دلار، سوريه با ۱۶ ميليون دلار، ازبکستان با ۱۱ ميليون دلار، ترکمنستان با ۱۱ ميليون دلار، عمان با ۱۰ ميليون دلار و کويت با ۱۰ ميليون دلار در جايگاه هاي يازدهم تا بيستم کشورهاي وارد کننده کالا در فروردين ماه امسال از ايران بوده اند.

پنج کشور آخر اين فهرست نيز سري لانکا (۹ ميليون دلار)، گرجستان (۸ ميليون دلار)، قطر (۸ ميليون دلار)، ويتنام (۸ ميليون دلار) و ايتاليا (۸ ميليون دلار) هستند.

 

  •