عوامل بنيادي اقتصادي، نقشي در افزايش نرخ ارز نداشتند

تاریخ انتشار : 1398/02/23

تهران- ايرنا- يک کارشناس بازار ارز با بيان اينکه عوامل بنيادي اقتصادي عامل رشد اخير نرخ ارز نبوده اند، گفت: مهمترين عاملي که باعث افزايش قيمت ارز در هفته‌هاي اخير شده تورم انتظاري است.

«ميثم رادپور» روز يکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با بيان اينکه شرايط کنوني بازار ارز تا حدود زيادي شبيه سال 92 است، افزود: در آن زمان پس از چند سال تثبيت نرخ ارز و افزايش حجم نقدينگي به يکباره به دليل تنش هاي سياسي و اقتصادي، فنر رشد نرخ ارز آزاد شد و رشد زيادي را بدنبال داشت تا اينکه مذاکرات مربوط به توافق هسته اي انجام و به توافق برجام منتهي شد.
اين کارشناس بازار ارز اضافه کرد: در آن دوران نيز نقدينگي رشد زيادي داشته و نرخ ارز در مقايسه با حجم نقدينگي، شکاف زيادي داشت، اما با رشد چند برابري نرخ ارز، اين شکاف از بين رفت.
وي اظهار داشت: در دوره مزبور (سال 92 به بعد) نيز حجم نقدينگي بسيار بالا رفت، اما نرخ دلار ثابت ماند تا اينکه سال گذشته به علت برخي تحولات اقتصادي و سياسي نرخ ارز چندين برابر شد و فاصله موجود ميان نقدينگي و نرخ ارز بارديگر پر شد، بنابراين عوامل بنيادي اقتصادي (فاندامنتال) که زمينه رشد نرخ ارز را در هفته هاي گذشته فراهم کرده باشد، وجود ندارند.
رادپور با بيان اينکه مهمترين عاملي که باعث رشد نرخ ارز در هفته‌هاي گذشته شده تورم انتظاري است، گفت: بنابراين شرايط بنيادي، باعث رشد قيمت ارز نشده، بلکه بازيگران بازار انتظار رشد قيمت را دارند.
اين کارشناس بازار ارز گفت: عامل ديگري که رشد شديد قيمت ها را موجب شد، فشار زياد از بالا براي کنترل و سرکوب قيمت‌ کالاها بود.
وي افزود: واقعيت اينکه پس از رشد قيمت ارز، بهاي ساير کالاها نيز متناسب با آن بالا مي رود، اما برخي تلاش هاي صورت گرفت تا مانع رشد قيمت‌ها شود که اين سرکوب قيمتي، باعث بي اعتمادي در بين فعالان اقتصادي شده است.
به گزارش ايرنا، نرخ ارز در هفته هاي گذشته روند صعودي داشته بطوري که بهاي دلار از کانال 13 هزار توماني به کانال 15 هزار تومان افزايش يافت.
رئيس کل بانک مرکزي هفته گذشته در اين باره گفت: فضايي که در بازار ارز در 2 يا سه هفته گذشته مشاهده شد، ناشي از تنش ها و متغيرهاي سياسي بود و فاکتور اقتصادي در آن مشاهده نمي شود.
عبدالناصر همتي با توصيه به مردم براي خودداري از سرمايه گذاري در بازار ارز بر اساس تحولات سياسي، افزود: نوسان هاي بازار ارز ناشي از متغيرهاي سياسي است، اين نوسان ها هر لحظه امکان دارد با تغيير متغيرهاي سياسي، بازگشت داشته باشد.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: انتظار مي رود اتفاق هايي که تحت عنوان آثار رواني تحولات سياسي در بازار مطرح مي شود به حداقل خود برسد و مردم بر اساس متغيرهاي سياسي وارد اين نوع سرمايه گذاري ها نشوند.
همتي ضمن تاکيد بر اينکه بانک مرکزي پيش بيني و تمهيدات لازم را اتخاذ کرده و کنترل لازم را خواهد داشت، افزود: اين مقطع نيز سپري مي شود و نسبت به رويدادهاي بهتر خوش بين هستم.