ردپاي سوداگران بزرگ ارزي در بالا بردن قيمت ها

تاریخ انتشار : 1398/02/28

تهران– ايرنا- يک کارشناس بازار ارز گفت: سوداگران ارزي نقش اصلي و مهم را در تعيين نرخ ارز بازي مي‌کنند و ميزان تقاضاي مردم به حدي نيست که قيمت ارز را بالا ببرد.

بررسي بازار ارز در هفته هاي گذشته گوياي روند صعودي نرخ ارز داشته بطوري که بهاي دلار از کانال 13 هزار توماني فراتر رفته و در مرز کانال 15 هزار توماني قرار گرفت.
پيرامون چرايي اين رشد قيمت، به عوامل مختلفي اشاره مي شود، برخي آن را ناشي از رخدادهاي سياسي دانسته و برخي نيز سهم اصلي را به تحولات اقتصادي نسبت مي دهند، شماري از کارشناسان نيز رشد قيمت را ناشي از فعاليت هاي دلالان و سوداگران مي دانند.
«آلبرت بغزيان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره نوسان هاي نرخ ارز، گفت: سوداگران بزرگ اقتصادي اکنون در بخش‌هاي مختلف از جمله بازار ارز مشغول قيمت سازي هستند، آنها با معاملات صوري و يا ساير روش ها اقدام به تعيين قيمت کرده و دلالان خرد نيز خواسته يا ناخواسته در زمين آنها بازي مي کنند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينکه عوامل مختلف اقتصادي و سياسي بسترهاي رشد قيمت ارز را فراهم کرده اند، اضافه کرد: اکنون که در شرايط جنگ اقتصادي قرار گرفته ايم، هر رويداد و خبر سياسي، تأثير خود را بر بازار مي گذارد.
بغزيان با بيان اينکه درآمدهاي ارزي کشور نشانه گرفته شده، اضافه کرد: هدف اصلي در اين جنگ اقتصادي، درآمدهاي نفتي و ارزي کشور است و در اين ميان ساير کالاها حتي کالاهاي غير منقول نيز تحت تاثير نوسان نرخ ارز قرار مي‌گيرند.
وي با بيان اينکه مردم عادي سهم زيادي در رشد نرخ ارز ندارند، گفت: ارز مانند هر کالايي داراي تقاضاست، اما ميزان خريد و تقاضاي مردم محدود است و نمي تواند باعث رشد شديد قيمت‌ها شود.
بغزيان تصريح کرد: سوداگران بزرگ ارزي که در بازار ارز فعاليت مي کنند، نقش اصلي و مهم را در بازار ارز و رشد قيمت ها بازي مي کنند.
اين کارشناس اقتصادي گفت: سوداگران حدود 11 صبح بر اساس شاخص ها و اخبار مختلفي که دريافت کرده‌اند نرخي را براي دلار تعيين و آن را به بازار تحميل مي‌کنند.

** رشد قيمت کالاها جلوتر از افزايش بهاي ارز
اين استاد دانشگاه تهران به تأثير مهم نرخ ارز بر بازار هاي کالايي اشاره کرد و يادآور شد: بررسي بازار در گذشته نشان مي دهد که با تغيير نرخ ارز بلافاصله نرخ کالاهاي مختلف رشدي نداشت، بلکه بازار بررسي مي کرد که آيا افزايش نرخ دلار ماندگار بوده و مي تواند تاثير واقعي بر بازار داشته باشد يا خير؟ سپس در صورت رسيدن به اين تحليل که رشد نرخ ارز پايدار است، نرخ کالاها نيز افزايش مي يافت.
بغزيان اضافه کرد: اکنون شرايط تغيير يافته به طوري که قيمت کالاها گاهي زودتر از رشد نرخ ارز بالا مي رود، زيرا پيش‌بيني شده که شايد نرخ ارز در آينده رشد پيدا کند.
اين کارشناس اقتصادي اضافه کرد: هيجانات و انتظارات غير واقعي نيز نقش زيادي در افزايش نرخ ارز دارد.

** لزوم تعيين نرخ بهينه ارز با هدف شکوفايي اقتصادي 
اين کارشناس اقتصادي درباره راهکار مديريت نرخ ارز، اظهار داشت: بانک مرکزي براي مديريت بازار بايد نرخ ارز را به طور شناور مديريت کرده و نرخ بهينه ارز که براي شکوفايي اقتصادي مفيد است را تعيين کند.
بغزيان با بيان اينکه «رشد اقتصادي»، «ثبات» و «اشتغال» سه عنصر مهم شکوفايي اقتصادي هستند که بايد همه تصميمات اقتصادي در چارچوب تحقق آنها باشند، افزود: بر اين اساس نرخ ارز نيز بايد در محدوده بهينه، تعيين شود تا بتواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کمک کند.
اين استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: پس از تعيين دامنه بهينه نرخ ارز بايد اجازه داد که قيمت ها بر اساس شرايط اقتصادي در داخل اين دامنه نوسان داشته باشد، اما در صورت خروج از اين دامنه، نهاد ذيربط دولتي يعني بانک مرکزي دخالت کرده و دوباره قيمت ها را به تعادل برساند.
اين کارشناس اقتصادي افزود: پس از تعيين نرخ بهينه ارز مشخص خواهد شد که افزايش صادرات، کاهش واردات و يا ساير تصميم هاي اقتصادي تا چه حد مي تواند به شکوفايي اقتصادي کمک کند.
بغزيان ضمن انتقاد از کساني که معتقدند افزايش نرخ ارز باعث رشد صادرات مي شود، گفت: بررسي ها نشان مي دهد در ماه‌هاي گذشته به دليل رشد قيمت ارز، ميزان صادرات بالا رفت، اما به چه قيمتي؟
وي خاطر نشان کرد: افزايش صادرات باعث شده که کالاهاي اساسي از کشور خارج شده و سفره مردم کوچکتر شود.