مقايسه تسهيلات پرداختي و ارزش افزوده بخش هاي مختلف در سال ۹۷

تاریخ انتشار : 1398/02/28

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي روند تسهيلات پرداختي از سال ۹۰ تا ۹۷ را بررسي کرده است. بر اين اساس در حالي که در سال ۱۳۹۶ نظام بانکي ۶۱۳.۹ هزار ميليارد تومان به طرح هاي مختلف تسهيلات پرداخت کرده بود، اين رقم براي سال ۹۷ به ۷۷۳.۷ هزار ميليارد تومان رسيده است که اين رقم ۲۶ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد نشان مي دهد.

سهم سرمايه در گردش از تسهيلات پرداختي در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن کاهش يافته و سهم ايجاد و توسعه کسب و کارها از اين سهم افزايش يافته است.

در سال ۹۷، سهم تامين سرمايه در گردش بنگاه ها از تسهيلات ۵۶ درصد بوده است. اين در حالي است که اين رقم براي سال قبل از آن ۶۲ درصد بوده است.

معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق تهران با مقايسه تسهيلات پرداختي به بخش ها و ارزش افزوده ايجاد شده توسط هر بخش، اعلام کرده است: در حالي که سهم بخش بازرگاني از، خدمات و متفرقه از کل تسهيلات پرداختي در سال گذشته معادل ۵۲ درصد بوده اما نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده در اين بخش ها ۶۸.۱ درصد بوده است.

همچنين سهم ارزش افزوده اين بخش ها از GDP در ۹ ماهه نخست سال قبل معادل ۳۴.۲ محاسبه شده است.

اين در حالي است که در سال ۹۶، بخش بازرگاني، خدمات و متفرقه ۵۵.۲ از کل تسهيلات پرداختي در اين سال، ۳۶.۶ درصد از ارزش افزودهGDP و نسبت ۵۴.۷ درصدي از ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.

در سال گذشته نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان معادل ۳۹.۹ درصد بوده است. اين در حالي است که سهم ارزش افزوده اين بخش از GDP در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ معادل ۱۵.۱ درصد بوده است. همچنين مسکن و ساختمان ۱۳.۴ درصد از کل تسهيلات پرداختي در سال ۹۷ را به خود اختصاص داده اند.

سال ۹۶، سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهيلات پرداختي ۸.۴ درصد بوده و ارزش افزوده اين بخش از GDP معادل ۱۶.۳ درصد و نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده آن نيز ۱۸.۷ درصد بوده است.

اما در حالي که بخش صنعت و معدن ۲۷ درصد از کل تسهيلات پرداختي در سال گذشته را به خود اختصاص داده است اما سهم ارزش افزوده اين بخش از GDP معادل ۳۶.۳ درصد محاسبه شده است. همچنين نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده صنعت و معدن ۳۳.۴ درصد بوده است.

در سال ۹۶، سهم صنعت و معدن از کل تسهيلات پرداختي ۲۸.۴ درصد بوده است. همچنين سهم ارزش افزوده اين بخش از GDP معادل ۳۲.۷ درصد و نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده اين بخش نيز ۳۱.۵ درصد بوده است.

از سوي ديگر بخش کشاورزي سهمي ۷.۶ درصدي از کل تسهيلات پرداختي در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. سهم ارزش افزوده اين بخش از GDP در ۹ ماهه نخست سال قبل ۸.۸ درصد محاسبه شده و نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده اين بخش نيز ۳۸.۵ درصد محاسبه شده است.

مقايسه آمار تسهيلاتي بخش کشاوزي در سال ۹۷ با سال قبل از آن نشان مي دهد که در سال ۹۶ سهم کشاورزي از کل تسهيلات ۸ درصد، سهم آن از ارزش افزوده از GDP معادل ۸.۳ درصد و نسبت تسهيلات پرداختي به ارزش افزوده اين بخش نيز ۳۵.۱ درصد بوده است.

معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق تهران در گزارش خود نوشته است که متوسط نسبت اعتبارات پرداختي به بخش خصوصي به GDP در سال ۲۰۱۷، معادل ۱۰۵ درصد بوده است.

اين نسبت براي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا نيز معادل ۱۰۵ درصد و براي کشورهاي با درآمد متوسط به بالا ۱۱۸ درصد محاسبه شده است.

اين گزارش همچنين نسبت اعتبارات پرداختي به بخش خصوصي به GDP کشورها در سال ۲۰۱۷ نيز نشان مي دهد که ژاپن با نسبت ۱۶۹ درصد در رتبه نخست قرار دارد و کشورهاي چين با ۱۵۶، کره جنوبي با ۱۴۵ درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

براين اساس نسبت اعتبارات پرداختي به بخش خصوصي به GDP در سال ۲۰۱۷ براي ايران نيز معادل ۴۰.۸ درصد بوده است.