ارسال مدارک کانون صرافان به بانک مرکزي آغاز شد

تاریخ انتشار : 1398/03/04

کانون صرافان ايران از روز گذشته ارسال مدارک به بانک مرکزي براي ورود به بازار متشکل را آغاز کرده است. به گفته رئيس‌کل بانک مرکزي اين بازار فعلا در مرحله آزمايشي قرار دارد و پس از تکميل اين مرحله، فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، بانک مرکزي از سال گذشته خبر از ايجاد بازار متشکل ارزي داد که قرار بود بر اساس آن خريد و فروش ارز در بازار آزاد ساماندهي شده و از سوي ديگر کشف قيمت واقعي ارز به جاي بازارهاي سليمانيه، هرات و امثال آن در تهران انجام شود.
طي هفته‌هاي گذشته مسئولان بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي وعده‌هايي براي راه‌اندازي اين بازار داده بودند، اما به رغم اينکه فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد خبر از آغاز فعاليت اين بازار تا هفته گذشته داد، اما هنوز اين بازار به مرحله اجرايي نرسيده است.
اين در حالي است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، کانون صرافان ايران از روز گذشته ارسال مدارک موردنياز جهت پيش‌ ثبت‌نام و ورود به بازار متشکل ارزي را آغاز کرده است.
از سوي ديگر عبدالناصر همتي، رئيس‌کل بانک مرکزي در روزهاي گذشته اعلام کرده بود که بانک مرکزي اقدامات حاکميتي خود را در زمينه راه‌اندازي بازار متشکل ارزي انجام داده و ديگر کاري در اين مورد ندارد و زمان آغاز فعاليت اين بازار به خود آن شرکت بستگي دارد.
با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي قرار است، بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز بانک مرکزي به عنوان بازيگران اصلي اين بازار فعاليت کرده و بتوانند خريد و فروش ارز را از طريق مکانيزم آنلايني که در اين بازار تعريف شده، انجام دهند.
البته برخي بر اين باور بودند که با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي، سامانه نيما حذف شده و اين بازار جاي سامانه نيما را خواهد گرفت، اما رئيس‌کل بانک مرکزي اين موضوع را رد کرده و گفته است که حذف سامانه نيما از مبادلات ارزي به هيچ وجه صحت ندارد و حتي تاکيد شده که صادرکنندگان ۵۰ تا ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما عرضه کنند.
وي افزود: در حال حاضر سامانه نيما محور تبادل ارزي تجارت ارزي کشور است و به هيچ وجه حذف نمي‌شود.
با اين حال در صورتي که بازار متشکل ارزي به اهداف اصلي تعريف‌شده براي آن برسد و کشف قيمت ارز در تهران انجام شود، علاوه بر اينکه ممکن است سبب کاهش قيمت ارز شود، بلکه تاثير بسيار جدي بر جلوگيري از التهابات بازار ارز و نوسانات آن خواهد داشت.
همتي اين را هم گفته است که در حال حاضر فعاليت‌هاي بازار متشکل ارزي در مرحله آزمايشي قرار دارد که پس از اتمام اين مرحله، فعاليت رسمي بازار آغاز مي‌شود.
با توجه به اينکه کانون صرافان ايران از روز گذشته مراحل ارسال اطلاعات و مدارک به بانک مرکزي را آغاز کرده است، انتظار مي‌رود که با پايان يافتن اين مرحله به زودي بازار متشکل ارزي راه‌اندازي شود.