افزايش چشمگير حجم معاملات بين‌ بانکي

تاریخ انتشار : 1398/03/07

به گزارش خبرنگار ايبِنا، آمارهاي بانک مرکزي حاکي از آن است که در سال ۹۷ در مجموع ۴۰ هزار و ۶۶۳ فقره معامله به ارزش ۱۰ ميليون و ۷۱۴ هزار و ۹۶۳ ميليارد تومان با محدوده نرخ ۱۶ تا ۲۳ درصد و با ميانگين نرخ ۱۹.۷۲ درصد در بازار بين بانکي انجام شده که در مقايسه با سال ۹۶ از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است. همچنين تعداد معاملات با ۶.۷۲ درصد افزايش و حجم معاملات با رشد بيش از ۶۷ درصدي همراه بوده است. نرخ سود بازار بين بانکي نيز از  ۱۸.۶۹ درصد در سال ۹۶ به ۱۹.۷۲ درصد در سال ۹۷ رسيده که بيانگر رشد ۵.۵۱ درصدي است.

بررسي روند ماهانه معاملات نيز حاکي از آن است که هر چه به سمت ماه‌هاي انتهايي سال حرکت کنيم، ارزش ماهانه معاملات در اين بازار بيشتر شده و در اسفندماه ۹۷ به يک ميليون و ۴۶۴ هزار ميليارد تومان رسيده است. متوسط ارزش معاملات روزانه نيز از بيش از ۲۷ هزار ميليارد تومان در فروردين ماه ۹۷ به ۵۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان در اسفندماه افزايش يافته است.

آمارهاي بانک مرکزي از ميزان تسهيلات‌دهي بانک‌ها به يکديگر نشان مي‌دهد که بانک‌هاي دولتي با حجم سپرده‌گذاري حدود ۴ ميليون و ۶۳۷ هزار ميليارد تومان و سهم  ۴۳.۲۸ درصدي، بيشترين سهم را در مداخلات بين بانکي به خود اختصاص داده‌اند، البته اين در حالي است که در سال ۹۶ بانک‌هاي دولتي سهم ۶۱.۹۹ درصدي را از سپرده‌گذاري در اين بازار داشته‌اند.

علاوه بر اين حجم سپرده‌گذاري بانک‌هاي مشمول اصل ۴۴ برابر ۳ ميليون و ۸۲۵ هزار ميليارد تومان، بانک‌هاي خصوصي ۲ ميليون و ۳ هزار ميليارد تومان و موسسات اعتباري ۲۱۲ هزار ميليارد تومان بوده است که مقايسه اين آمار با سال ۹۶ نشان‌دهنده رشد چشمگير نقش بانک‌هاي مشمول اصل ۴۴ در سپرده‌گذاري در بازار بين بانکي است.

بررسي آمار سپرده‌پذيري بانک‌ها نيز بيانگر افزايش ميل بانک‌هاي دولتي به استقراض از بانک‌هاي ديگر و تغيير نقش بانک‌هاي مشمول اصل ۴۴ در بازار بين بانکي بوده است. بانک‌هاي خصوصي نيز همچون گذشته بيشترين سهم از استقراض در اين بازار را داشته‌اند. سهم سپرده‌پذيري بانک‌هاي خصوصي در سال ۹۷ معادل ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار ميليارد تومان بوده که حدود ۵۷ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. اين عدد در سال ۹۶ بالغ بر ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار ميليارد تومان بوده که حدود ۵۱ درصد معاملات اين بازار را شامل مي‌شد.

همچنين سهم سپرده‌پذيري بانک‌هاي دولتي از ۸۷۸ هزار ميليارد تومان در سال ۹۶ به بيش از دو ميليون و ۳ هزار ميليارد تومان رسيده که اين موضوع باعث شده درصد سپرده‌پذيري اين بانک‌ها از ۱۳ درصد در سال ۹۶ به بيش از ۱۹ درصد در سال ۹۷ افزايش يابد. سهم سپرده‌پذيري موسسات اعتباري نيز يک ميليون و ۱۰۰ هزار ميليارد تومان بوده که بالغ بر ۱۰ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است. اين سپرده‌ها در سال ۹۶ بيش از ۸ درصد معاملات را شامل مي‌شد.

از سوي ديگر سهم تسهيلات‌دهي بانک‌هاي مشمول اصل ۴۴ در بازار بين بانکي در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش يافته است. سهم‌ سپرده‌پذيري اين بانک‌ها در سال ۹۶ بيش از يک ميليون و ۷۰۶ هزار ميليارد تومان بوده که در سال ۹۷ به يک ميليون و ۴۵۴ هزار ميليارد تومان کاهش يافته است. درصد سهم سپرده‌پذيري اين دسته از بانک‌ها نيز در سال ۹۶ بيش از ۲۶ درصد کل معاملات بوده که در سال ۹۷ به ۱۳ درصد رسيده است.