جزئيات 525 هزار چک برگشتي کشور

تاریخ انتشار : 1398/03/07

سال 98 را با توجه به اجرايي شدن اصلاح قانون چک، مي توان سال کاهش چک هاي برگشتي ناميد. بر اساس قوانين جديد در پيگيري چک هاي برگشتي تسريع شده و تامين پول چک از محل ساير حساب هاي بانکي صادرکننده چک امکان پذير مي شود.

کاهش 40 درصدي ارزش چک هاي برگشتي در نخستين ماه سال 98 مي تواند گام نخست براي کاهش اين نوع چک ها به شمار برود.

حدود ۵.۴ ميليون فقره چک به ارزش حدود ۵۴۱ هزار ميليارد ريال در فروردين ۹۸ در کل کشور مبادله شد که از مجموع آنها ۵۲۵ هزار فقره چک به ارزش ۵۸ هزار ميليارد ريال برگشت خورد.

 

کاهش 21 درصدي شمار چک هاي برگشتي

آمار بانک مرکزي نشان مي دهد در نخستين ماه سال ۹۸ تعداد ۵۲۵ هزار فقره چک به ارزش ۵۸ هزار ميليارد ريال برگشت داده شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۲۱.۷ درصد و ۴۰.۱ درصد کاهش داشت.

بر اين اساس، حدود ۹.۸ درصد از کل تعداد چک هاي مبادله اي و ۱۰.۸ درصد از مجموع مبلغ اين چک ها برگشت داده شده است.

 

 برگشت 165 هزار چک در تهران

در دوره مورد بررسي، استان تهران بيشترين ارزش و شمار صدور چک را به خود اختصاص داد بطوري که يک ميليون و 712 هزار فقره چک به ارزش بيش از 263 هزار ميليارد ريال صادر شد که البته از مجموع آنها، بيش از ١٦٥ هزار فقره چک به ارزش حدود ٢٧ هزار ميليارد ريال برگشت زده شد.

در استان تهران ۹.۶ درصد از مجموع تعداد چک‌هاي مبادله‌اي و ۱۰.۴ درصد از کل مبلغ چک‌هاي مبادله‌اي برگشت داده شده است.

بررسي ها نشان مي دهد که 47 درصد از مجموع ارزش چک هاي مبادله اي برگشتي کشور به استان تهران اختصاص داشته است.

اگرچه رقم خالص چک هاي برگشتي تهران نسبت به ساير استانهاي کشور بيشتر است، اما بر اساس شاخص «نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده» جايگاه تهران نسبت به ميانگين کشوري در وضعيت مطلوبي قرار دارد بطوري که 14 استان از نظر نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي در وضعيت نامناسب تري نسبت به تهران قرار دارند.

 

استان کرمان، رکورددار چک هاي برگشتي

در دوره مورد بررسي، از نظر شمار چک هاي برگشتي تهران داراي بيشترين چک برگشتي است بطوري که بيش از 165 هزار چک برگشت خورده، اما از نظر «نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده»، استان کرمان داراي بدترين وضعيت است.

بر اين اساس، در بين ساير استان‌هاي کشور بيشترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در استان به ترتيب به استان‌هاي کرمان با ۱۴.۷ درصد، اصفهان با ۱۳.۸ درصد و سمنان با ۱۳.۷ درصد اختصاص داشته است.

«نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده» در استان تهران 10.4 درصد و ميانگين اين نسبت در کل کشور معادل 10.8 درصد است.

 

استان هاي داراي کمترين چک برگشتي

 در فروردين امسال، استان ايلام با ٤ درصد داراي کمترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي به کل ارزش چک‌هاي مبادله شده در ميان استان ها بوده است.

 استان هاي کهگيلويه و بويراحمد با ۷.۳ درصد و خوزستان و لرستان هر کدام با ۷.۹ درصد در رتبه هاي بعدي داراي کمترين نسبت ارزش چک‌هاي برگشتي قرار داشته اند.

 

کسري و فقدان موجودي، علت اصلي برگشت چک

حدود ٥٠٤ هزار فقره چک به ارزشي بالغ بر ٥٥ هزار ميليارد ريال در فروردين ماه ٩٨، در کل کشور به دلايل کسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده است. در واقع درکل کشور از نظـر تعداد ٩٦ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۶ درصد از کل چک‌هاي برگشتي به دلايل کسري يـا فقدان موجودي بوده است.

پس از کسري و فقدان موجودي، عامل اصلي برگشت چک ها مربوط به عدم تطابق امضا و مخدوش بودن اطلاعات چک بوده است.

در استان تهران حدود ١٥٦ هزار فقره چک به ارزشي حدود ٢٦ هزار ميليارد ريال به دلايل کسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده است.

در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۳.۲ درصد از کل چک‌هاي برگشتي به دلايل کسري يا فقدان موجودي بوده است.

بيشترين ميزان برگشت خوردن چک ناشي از کسري و فقدان موجودي متعلق به استان خراسان جنوبي بوده که 97.9 درصد چک هاي برگشتي اين استان را شامل مي شود. پس از آن، استان هاي اصفهان و خراسان شمالي قرار دارند.