تامين نياز واحدهاي توليدي و جلوگيري از بيکار شدن کارگران، مهمترين دغدغه دولت است

تاریخ انتشار : 1398/03/18

فرهاد دژپسند وزير اقتصاد و دارايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص اصلي‌ترين دغدغه دولت در ماه‌هاي اخير گفت: پس از اعمال تحريم‌هاي ظالمانه مهمترين دغدغه دولت تامين نيازهاي واحدهاي توليدي و جلوگيري از بيکار شدن کارگران اين مجموعه‌ها بود به طوري که امروز همکاران من در دولت شب و روز به اين مساله فکر مي‌کنند که چه راهکاري در پيش بگيرند تا به توليد کشور آسيبي نرسد و بيکاري بيش از اين افزايش پيدا نکند.

وي ادامه داد: دولت در سال گذشته نزديک به 600 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي داده و به رغم تحريم‌ها سعي کرده به گونه‌اي عمل کند که واردات مواد اوليه کمترين مشکل را داشته باشد. دشمن با تمام قوا ايستاده که نفت ما صادر نشود و اگر صادر شد نتوانيم پول آن را به کشور برگردانيم و از طرف ديگر با روش‌هاي متفاوت به دنبال اين است که صادرات غيرنفتي ما را به حداقل برساند.

وي در خصوص بازگشت ارز صادراتي گفت: در دو ماه اخير شاهد همکاري خوبي از سوي صادرکنندگان  بخش خصوصي با دولت بوديم و به ميزان قابل توجهي ارز به کشور برگردانده شده است و اميدواريم اين روند ادامه پيدا کند.

دژپسند در خصوص فعال شدن خط مالي اينستکس گفت: از زماني که اروپايي‌ها اعلام کردند اين خط را ظرف هفته‌هاي آينده فعال خواهيم کرد آمريکايي‌ها شروع به تهديد کردند اما من فکر نکنم اين تهديدها کارساز باشد و ما اکنون زمينه  راه‌اندازي اين کانال مالي را با اروپا آغاز کرديم و فکر مي‌کنم به زودي به صورت رسمي و با حجم بالا اين کانال راه‌اندازي شود.

وزير اقتصاد و دارايي در خصوص کنترل بازار ارز گفت:‌ دولت تدابيري براي کنترل اين بازار انديشيده از جمله اينکه عرضه ارز را در بازار بيشتر کند و تقاضاهاي غيرواقعي را مديريت کند اما بايد اين را در نظر داشته باشيم که برخي عوامل اقتصادي بر قيمت ارز تاثيرگذار است و ساير عوامل نيز اثرات خاص خودش را دارد.