روابط بانکي ايران و کره جنوبي محور اصلي مذاکرات همتي

تاریخ انتشار : 1398/03/18

به گزارش روز جمعه بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در ديدار با رئيس بانک مرکزي کره جنوبي با اشاره به روابط ديرينه سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران و کره جنوبي، از کاهش حجم مبادلات اقتصادي دو کشور از سال گذشته ميلادي که به طور عمده تحت تأثير تحريم‌هاي آمريکا بوده است، انتقاد کرد.

وي با طرح مشکلات بانکي طرفين به ويژه همکاري نکردن بانک‌هاي کره جنوبي در استفاده از منابع بانک مرکزي ايران، خواستار اقدام جدي مسئولان کره در حل هرچه سريع‌تر مشکلات شد.

همتي همچنين به تأثير منفي مشکلات بانکي بر روابط دو کشور که به دليل محافظه کاري بيش از حد طرف کره‌اي ممکن است ايجاد شود اشاره و ابراز اميدواري کرد اين موضوع هرچه سريع‌تر حل شود.

محافظه کاري کره‌اي ها از ترس جريمه آمريکايي‌ها

«لي»، رئيس بانک مرکزي کره جنوبي نيز ضمن تشکر از حضور همتي از نحوه عمل بانک‌هاي کره‌اي که به طور عمده به دليل نگراني آنها به خاطر اعمال جريمه آمريکا است، ابراز تأسف و اعلام کرد همه تلاش خود را براي پيگيري و حل موضوع به کار خواهد برد.

علاقه مندي ايران براي توسعه روابط دوستانه به کره جنوبي

همتي همچنين در محل اقامت خود با معاون وزير تجارت و انرژي کره ديدار کرد. وي از تأثير منفي عملکرد بانک‌هاي کره‌اي بر حجم تجارت دو کشور گلايه و طرف کره‌اي نيز از اين بابت اظهار ناراحتي کرد.

رئيس کل بانک مرکزي کشورمان در اين سفر با معاون نخست وزير و وزير اقتصاد و ماليه کره جنوبي نيز ديدار کرد.

«ونگ نام کي»، ضمن اعلام آمادگي براي حل مشکلات بانکي، روابط با ايران را بسيار مهم برشمرد و از بکارگيري همه تلاش خود براي حل مشکلات بانکي خبر داد.

همتي نيز با اشاره به عدم همکاري بانک‌هاي آن کشور براي تأمين واردات فعالان اقتصادي کشورمان، به منابع زياد بانک مرکزي نزد آن بانک‌ها و همچنين تأثير منفي که اين رفتار در روابط دوستانه دو کشور دارد اشاره کرد و از مقام ياد شده خواست اين موضوع را هرچه سريع‌تر حل و فصل کند.

رئيس کل بانک مرکزي کشورمان تاکيد کرد: سياست‌هاي آمريکا در فشار حداکثري خود شکست خورده است و ما علاقمند نيستيم تحت تأثير محدوديت‌هاي ايجاد شده از سوي آمريکا، روابط ايران و کره جنوبي آسيب ببيند و دولت ما نيز علاقمند به توسعه روابط دوستانه با کره جنوبي است.

همچنين در اين ديدار، معاون نخست وزير کره جنوبي به سياست‌هاي بانک مرکزي ايران در ۱۰ ماه گذشته براي تثبيت وضعيت اقتصادي ايران به عنوان اقدامي برجسته ياد کرد.

«هونگ نام کي» تأکيد کرد که ما هم از وضعيت پيش آمده در روابط بانکي دو کشور و مشکلاتي که براي صادرکنندگان کره‌اي و واردکنندگان ايراني پيش آمده است ناراحت هستيم و با توجه به اينکه روابط ايران و کره جنوبي را بسيار مهم تلقي مي‌کنيم، همه تلاش خود را براي رفع مشکل به کار مي‌گيريم.

در حاشيه اين ديدارها، همتي با شرکت در يک همايش مهم اقتصادي با چند نفر از اقتصاددانان شهير معاصر نظير «سارجنت» و «انگل» به تبادل نظر پرداخت.

بر اساس آخرين گزارش‌هاي سازمان توسعه تجارت ايران، حجم تجارت ايران و کره در صادرات غيرنفتي در هشت ماه سال ۹۷، دو ميليارد و ۵۷۹ ميليون دلار بود که سهم صادرات ايران به کره ۸۵۳ ميليون دلار و صادرات کره به ايران يک ميليارد و ۷۲۶ ميليون دلار بود.

مهمترين اقلام صادراتي ايران به کره جنوبي شامل ميعانات گازي، سرب تصفيه شده، اکسيدها، اوره، آلومينيوم، روي، کنسانتره مس بود و قطعات منفصه خودرو، ماژول نمايشگر، سيستم کنترل الکترونيکي ضد قفل (ABS)، کاغذ و مقوا، قطعات يخچال و فريزر و گوشي تلفن همراه مهمترين اقلام صادراتي کره به ايران را تشکيل مي‌داد.