اتاق مشترک ايران و ژاپن به زودي تاسيس مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/03/21

غلامحسين شافعي در گفت‌وگو با ايلنا در مورد رابطه اقتصادي ايران و ژاپن گفت: ايران و ژاپن از شرکاي تجاري سنتي هستند و ما از گذشته‌هاي دور رابطه خوبي با اين کشور داشتيم بطوري که ردپاي تکنولوژي ژاپن را مي‌توان در اکثر صنايع ايران مشاهده کرد.

وي ادامه داد: اين کشور يکي از سالم‌ترين محيط‌ها براي کسب و کار ايران بوده و هميشه حداقل اختلاف تجاري را با اين کشور داشته‌ايم، هرچند که محدوديت‌هاي و تحريم‌هاي کنوني روي اين مناسبات تاثير گذاشته اما علاقمندي ژاپني‌ها براي حفظ ارتباط با ايران بسيار بالا است و ما اميدواريم با ديدار نخست وزير ژاپن از ايران بخشي از اين محدوديت‌ها برطرف و ما به رابطه خوب گذشته بازگرديم.

رييس اتاق ايران با اشاره به تشکيل اتاق مشترک بين دو کشور گفت: پيش از اين کميته مشترک تشکيل شده بود که در حال تبديل شدن به اتاق است و ما به زودي شاهد تاسيس اتاق مشترک ايران و ژاپن خواهيم بود.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر  بخش اعظم صادرات غيرنفتي ما به ژاپن را خشکبار، فرش، انواع کنسانتره ميوه تشکيل مي‌دهد و در مقابل واردات ما بيشتر شامل ماشين آلات و لوازم بخش الکترونيکي است.

شافعي تقويت ديپلماسي اقتصادي در دوران وزارت دژپسند را باارزش دانست و افزود: آقاي دژپسند علاوه بر وزير اقتصاد، رييس شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي است و ايشان توانسته اين شورا را متحول و جلسات آن را به صورت منظم برگزار کند بطوري که در صورت ادامه روند کنوني، حلقه واسط بين دولت و بخش خصوصي در آينده کارآمدتر خواهد شد که نتيجه آن برطرف کردن مشکلات است.