ابهامات طرح جديد ماليات بر سکه

تاریخ انتشار : 1398/03/22

به گزارش ايسنا، سازمان امور مالياتي با ابلاغيه‌ايماليات مقطوع دريافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزي را تعيين کرد. بر اين اساس تمامي خريداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دريافت حداکثر ۲۰ سکه از سيستم بانکي اقدام کرده‌اند، مشمول اين دستورالعمل و از نگهداري اسناد و مدارک و تسليم اظهارنامه مالياتي معاف هستند.

از دلالان سکه چگونه ماليات گرفته مي‌شود؟

سازمان امور مالياتي کشور، ماليات مقطوع دريافت کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزي را تعيين کرد. بر اين اساس براي کساني که بيش از ۲۰ سکه دريافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا ميزان ۶۰ سکه به ازاي هر سکه ۱۵۰ هزار تومان ماليات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا ميزان ۱۰۰ سکه به ازاي هر سکه ۲۰۰ هزار تومان ماليات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا ميزان ۲۰۰ سکه به ازاي هر سکه ۲۵۰ هزار تومان ماليات مقطوع تعيين شده است.

هر چند که انتشار خبر کليات اين طرح باعث به وجود آمدن انتقادات و البته استقبال‌هايي توسط کارشناسان و فعالان اقتصادي شده، اما واقعيت اين است که هنوز بسياري از جنبه‌ها و جزئيات اين طرح بزرگ مالياتي مبهم مانده است.

سازمان امور مالياتي گفته است از دريافت کنندگان سکه از بانک مرکزي در سال ۱۳۹۷ که بيشتر از ۲۰ سکه خريده باشند ماليات اخذ خواهد کرد. با اين حال مشخص نيست که اين ماليات بر اساس چه اطلاعاتي قرار است اخذ شود؟ اگر بر اساس حواله‌هاي صادر شده قرار است اين ماليات تعيين شود، پس تکليف کساني که چه بسا تعداد بيشتري سکه را در بدون حواله و در بازار غيررسمي خريد و فروش کرده باشند چه مي‌شود و چگونه قرار است اطلاعات آنها رصد شود؟

ماليات بر سکه بر اساس کدام قانون ابلاغ شد؟

مساله ديگر در ارتباط با طرح ماليات بر سکه مربوط به مباحث قانوني است. در حالي که بعد از يک سال لايحه ماليات بر عائدي سرمايه هنوز توسط سازمان امور مالياتي براي ارائه به مجلس شوراي اسلامي فرستاده نشده است، معلوم نيست که طرح ماليات بر سکه‌ها بر اساس کدام قوانين تدوين شده است؟

از سوي ديگر اين طرح درست قبل از آمدن رئيس جديد سازمان امور مالياتي، توسط سرپرست اين سازمان آن هم دو روز قبل از آغاز تعطيلات نيمه خرداد تدوين و ابلاغ شد. امري که به نظر مي‌رسد مي‌شد آن را به بعد از آمدن رئيس جديد اين سازمان موکول کرد؛ مخصوصاً که اين ابلاغيه در رابطه با معاملات انجام شده در سال قبل صادر شده است و فوريت چنداني هم نداشت.

با اين همه، ظاهراً بايد منتظر ماند و ديد که واکنش رئيس جديد سازمان امور مالياتي به طرح ماليات بر سکه که تنها چند روز قبل از ورود او به سازمان امور مالياتي ابلاغ شده است چيست و از طرفي اين سازمان جزئيات بيشتري را در اين رابطه منتشر کند.