تاثير سفر نخست وزير ژاپن بر معاملات بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1398/03/22

ابراهيم خليلي در گفتگو با ايبِنا با بيان اين مطلب که در حال حاضر معاملات بازار سرمايه از دو جنبه قابل بررسي است، گفت: از جنبه داخلي برگزاري فصل مجامع و تصميماتي که در زمينه توليد و فعاليت صنايع و شرکت‌ها و همچنين انتشار گزارشات سود و زيان و افزايش سرمايه‌ها و ... اين روزها بازار سرمايه تحت تاثير است.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: از سوي ديگر وضعيت اقتصاد کلان کشور و رکودي که بر آن حاکم شده نيز معاملات تالار شيشه‌اي را تحت تاثير خود قرار داده و با توجه به رکودي که در بازارهاي مختلف از جمله خودرو، مسکن، ارز و طلا شاهد هستيم، تنها بازاري که در شرايط کنوني مي‌تواند سودآوري را نصيب سرمايه‌گذاران خود کند، بازار سهام است.

وي اضافه کرد: بنابراين از اين جهت بازار سرمايه تحت تاثير مثبت اين اتفاق است و حجم و ارزش معاملات بازار سهام نيز در اين روزها گواه اين مطلب است. اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: از جنبه تحولات خارجي نيز موضوعي که اين روزها بيش از هر موضوع ديگري در استراتژي سرمايه‌گذاران در بازار سهام موثر است، تحولات سياسي و موضوعات مرتبط با برجام است؛ به طوري که طي چند هفته گذشته اعزام ناو آبراهام لينکلن از سوي ايالات متحده آمريکا به آب‌هاي خليج‌فارس موجب افت شاخص‌هاي بورسي براي چند روزي شد که خوشبختانه اين موضوع اثر زيادي بر معاملات بازار سهام نگذاشت.

اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: از سوي ديگر نوسانات جهاني قيمت کالاهاي اساسي تحت تاثير رفتارهاي دونالد ترامپ و مواضعش با ديگر کشورها از جمله چين هم تا حدودي اثر خود را بر بازار سهام گذاشته که البته اين روزها با توجه به فروکش کردن مجادله ميان ايالات متحده و چين اين موضوع اثرگذاري خود را بر بازار سهام تا حدود زيادي از دست داده است.

خليلي گفت: از سوي‌ ديگر سفر وزير خارجه آلمان با هدف رايزني در خصوص آخرين وضعيت برجام و تحولات منطقه‌اي طي روزهاي گذشته نيز مورد توجه معامله‌گران بازار سرمايه بوده که بايد به اين موضوع سفر نخست‌وزير ژاپن با هدف انجام مذاکرات جديد حول و حوش برجام را نيز اضافه کرد.

وي در خصوص تاثيرپذيري معاملات بازار سرمايه از سفر ژاپني‌ها به تهران اذعان داشت: هر گشايش در حوزه سياست خارجي مي‌تواند در اقتصاد کشور اثرگذار باشد که جو رواني مثبت ناشي از اين اتفاق مي‌تواند خيلي زود اثر خود را در بازار سهام نمايان کند.

خليلي اضافه کرد: به همين دليل با توجه به اين که هنوز نتايج اين گفتگوها مشخص نيست، بازارهاي مختلف از جمله بازار سهام در لاک احتياط فرو رفته است. وي گفت: با وجود اين سفر نخست وزير ژاپن به ايران سيگنال‌هاي مثبتي را به بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله بازار سرمايه مخابره مي‌کند مبني بر اينکه تعامل ميان کشورها در زمينه اجراي برجام ادامه دارد.

اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: البته با فرض بر اينکه نتايج اين گفتگوها مثبت بوده و گشايشي را در مناسبات سياسي کشور به وجود آورد، بدون شک اثرات و جو رواني حاصل از اين اتفاق کوتاه‌مدت است و نمي‌تواند اثرگذاري مثبت قابل توجهي در اقتصاد کشور داشته باشد؛ مگر اينکه با برنامه‌ريزي‌هاي ميان و بلندمدت بتوانيم از اين شرايط به نفع اقتصاد کشور بهره ببريم.