بانک مرکزي بر بازار ارز مسلط است

تاریخ انتشار : 1398/03/25

به گزارش ايلنا از بانک مرکزي، رئيس کل بانک مرکزي که به استان آذربايجان شرقي سفر کرده است درخصوص هدف از سفر خود به اين استان عنوان کرد: هدف از سفر به استان آذربايجان شرقي لبيک گفتن به فعالان و مسئولان اقتصادي اين استان بوده است تا اين گونه از نزديک مسائل اقتصادي مرتبط با صادرات، پولي و بانکي و ارزي را بررسي و ارزيابي کنيم.

رييس شوراي پول واعتبار ضمن اشاره به ظرفيت هاي استان آذربايجان شرقي عنوان کرد: استان آذربايجان شرقي از نظر توليد و صادرات جزو استان هاي کليدي و مهم کشور است، لذا از آنجايي که امسال از سوي مقام معظم رهبري با عنوان «رونق توليد» نام گذاري شده است، درصدديم نيازهاي توليدکنندگان را مدنظر قرار داده و آنها را تأمين کنيم.

همتي با  ظالمانه خواندن تحريم هاي آمريکا عليه کشورمان تصريح کرد: يکي از اهداف اصلي ما رشد صادرات غيرنفتي کشور و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور است که اميدواريم امروز و فردا طي جلسات مشترک با فعالان اقتصادي، مسئولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان بتوانيم اين مسائل را مورد بحث و بررسي قرار دهيم.

رييس کل بانک مرکزي درخصوص اهداف اقتصادي سفر«آبه شينزو»، نخست وزيرکشور ژاپن به ايران گفت: در ديداري که شب گذشته نخست وزير ژاپن با رييس جمهوري کشورمان داشتند و بنده نيز حضور داشتم، درباره روابط دوجانبه، گسترش روابط اقتصادي و مالي ميان دو کشور، سرمايه گذاري کشور ژاپن در بخش هايي از اقتصاد کشورمان نظير بهداشت و محيط زيست بحث و گفت و گو شد. خوبشختانه روابط ديرينه اي با کشور ژاپن داريم و قطعاً با اين سفر روابط ايران و ژاپن تقويت مي شود.

وي در ادامه افزود: امروز علي رغم تلاش هاي نوسان گيران، هيچ خريدي در صرافي هاي بانکي کشورمان وجود نداشت و اين در حالي بود که قيمت زير ۱۳ هزار تومان بود. از اين رو تأکيد مي کنم اين جريان گذراست و بايد به اين نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهميت دارد بازار حواله است و اين يکي از موفقيت هاي بانک مرکزي بوده است که در حدود سه ماهي که از ابتداي سال گذشته چيزي در حدود 9،5 ميليارد دلار تأمين ارز براي کالاهاي وارداتي انجام شده است. لذا در شرايط فعلي راه هاي خوبي را براي تأمين درآمد ارزي کشور تأمين کرده ايم و به اميد خدا اين روند را ادامه مي دهيم و از اين بابت هيچ گونه نگراني وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدي با نرخ منطقي به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز مي کند.

همتي در پايان خاطرنشان کرد: با روندي که براي صادرات غيرنفتي و نيز راه هايي که براي بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور پيدا کرديم اين مسائل را پشت سر خواهيم گذاشت و همان گونه که مقام معظم رهبري نيز در نام گذاري سال با عنوان «رونق توليد» تأکيد کرده اند، ما نيز تمام برنامه ريزي مان را بر اين امر متمرکز کرديم و اميدواريم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بيشتري ادامه يابد و ما شاهد توسعه و پيشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولي و سالم باشيم.