مدير بين‌الملل بانک توسعه صادرات

تاریخ انتشار : 1398/03/28

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک توسعه صادرات ايران، حميدرضا معبودي در گفتگو با پايگاه خبري گسترش نيوز در مورد لزوم وجود بازار متشکل ارزي، اظهار داشت: بازار متشکل ارزي محل مناسبي براي معامله بين خريدار و فروشنده ارز به شمار مي‌رود که اطلاعات و ديگر جزييات داد و ستد آنها را ثبت مي‌کند. بنابراين اجرايي کردن اين طرح في نفسه، اقدام مثبتي ارزيابي مي شود.

معبودي ادامه داد: در واقع بازار متشکل ارزي سبب شفافيت در حجم معاملات، نياز و بازخوردهاي بازار و ... مي‌شود. اين بستر محل مناسبي براي تشخيص نياز واقعي بازار ارزي کشور است. مدير بين‌الملل بانک توسعه صادرات افزود: سياست‌گذاري اين طرح مطلوب بوده و چگونگي عملياتي‌سازي آن مي‌تواند سرنوشت بزرگي را در شفافيت مالي اقتصاد رقم بزند.

وي مطرح کرد: نرخ ارز در يک برهه زماني توانست رشد ۳ برابري داشته باشد که افزايش نرخ چشم گير آن بر ديگر فاکتورهاي اقتصادي کشور تأثير منفي بگذارد. اين مقام آگاه بيان کرد: تغييرات نرخ ارز به خودي خود مي‌تواند فعاليت و آينده بازار کالايي و سرمايه گذاري‌ها را تحت شعاع قرار دهد بنابراين با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي قادر به ارزيابي دقيق کمي و کيفي بازار ارزي داشته باشيم.

معبودي با اشاره به اهميت وجود اين طرح، اضافه کرد: بخش‌هاي مختلف اقتصاد به يکديگر اتصال دارند. از اين رو به هر ميزان که تحليل بهتري از بازار ارز داشته باشيم مي‌توانيم ديد و نگرش بهتري نسبت به ساير بازارها بيابيم.

مدير بين‌الملل بانک توسعه صادرات ابراز کرد: نخستين گام در اجرايي‌سازي بازار متشکل ارزي، بخش اسکناس است که عرضه و تقاضاي بازار از طريق اين بستر فراهم خواهد شد. وي تشريح کرد: در فاز نخست اين طرح، مصارفي چون پرداخت هزينه، تأمين مالي سفرهاي خارجي، تحصيل، کارمزد و.. را پوشش مي‌دهد. علاوه بر اين موضوع افراد مي‌توانند براي مبادله و واردات و صادرات با کشورهاي همجوار از اين بخش از بازار متشکل ارزي بهره‌مند شوند.

معبودي افزود: بديهيست معاملات و تجارت‌هاي بزرگ را نمي‌توان از فاز نخست بازار متشکل ارزي انتظار داشته باشيم چراکه در اين امر عوامل زيادي نظير مقررات بين‌المللي، شرايط جابه‌جايي وجه و ... دخيل است.

مدير بين‌الملل بانک توسعه صادرات معتقد است: نرم‌افزارها و مقررات مربوط به آن بخش ديگري از بازار متشکل ارزي است که پس از ارزيابي مرحله اسکناسي به آن پرداخته مي‌شود. در گام دوم اين طرح ساير بخش‌هاي اقتصادي نيز با اين مکانيزم درگير خواهند شد.

وي گفت: البته معاملات بزرگ کشوري به واسطه ايفاي نقش بانک مرکزي و دستورالعمل‌هاي تخصيص ارز در حال اجرا است و مکانيزم هايي همچون حواله کردن وجوه وجود دارد. با گذشت زمان مي‌توان بخشي از اين سازوکارها را به بازار متشکل ارزي منتقل کرد اما در نخستين گام اجرايي‌سازي آن چنين انتظاري را نمي‌توان داشت.

اين مقام آگاه بيان داشت: در گذشته معاملات سوداگرايانه و دلالي بازار ارز باعث به وجودآمدن فضاي نا مناسب و زايش موج منفي در اقتصاد کلان کشور مي‌شود از اينرو بررسي عملکرد و هدايت بازار اسکناسي ارزي حائز اهميت است.

  •