حرکت بازار ارز به سمت ثبات

تاریخ انتشار : 1398/03/29

به گزارش ايبِنا، غلامرضا تاجگردون در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم درباره تاثير راه اندازي بازار متشکل معاملات ارز بر بازار اظهار داشت: به نظر مي رسد قيمت ها منطقي تر و با ثبات تر شده و مي بينيم که حرکت هاي سياسي اخير نيز تاثيري بر بازار نداشته است. حتي افزايش ظريفي نيز که پيش آمد، بار ديگر عقب نشست و نرخ ها کاهش يافت.  

وي ادامه داد: البته نبايد از سياست هاي بانک مرکزي متاثر از تصميمات دولت و همينطور اثر گذاري آگاهي مردم بر بازار بر حذر بود.تاجگردون تصريح کرد: با اينکه بانک مرکزي بسيار محتاطانه عمل مي کند، اما حرکت رو به جلوي خوبي را پيش گرفته و در آينده شاهد اتفاقات بهتري خواهيم بود.

اين نماينده مجلس در خصوص تاثير ارز ۴۲۰۰ توماني و آينده آن در بازار نيز تصريح کرد: امروز تقريبا کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که ديگر نبايد ارز ۴ هزار ۲۰۰ توماني به شکل امروز در بازار وجود داشته باشد. حتي در زمان بررسي بودجه براي داروهاي وارداتي سعي کرديم، اين وضعيت را تغيير دهيم. البته فرداي آن روز نظرمان برگشت چون قيمت دارو با نوسان مواجه شد.

رييس کميسيون برنامه و بودجه درباره تصميمات آتي در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني خاطرنشان کرد: در قانون برنامه و بودجه سال ۹۸، شرايط ارز را طوري تنظيم کرديم که مابه التفاوت قيمت به جيب مردم برود. البته چندي قبل مجلس در جلسه اي غير علني به موضوع کالابرگ الکترونيک پرداخت و تا اين لحظه نگاه رييس جمهور به اين موضوع بسيار محتاطانه است.

وي ادامه داد: البته نبايد از اين موضوع غافل بود که تقاضاي ارز براي کالاهاي وارداتي هر روز رو به افزايش است و اين امر علامت خطرناکي براي سيستم ارزي و بودجه کشور تلقي مي شود، اما اگر چنين طرحي مصوب شود مي توانيم فشار بر بازار ارز را کاهش و تفاوت ريالي کالاها را­ در جيب مردم واريز کنيم.

رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: وزرا در لفافه و پنهاني بارها موافقت خود براي اجرايي شدن اين طرح بيان کرده اند، اما روي هم رفته رييس جمهور و دولت چندان اعتقادي به اين موضوع ندارند.

تاجگردون گفت: از چندي قبل ديگر ارز ۴۲۰۰ تومان به برخي از کالاها همچون گوشت تعلق نمي گيرد. تصميم داريم اگر مردم مي خواهند ۱۰ کيلو برنج بخرند، نحوه واريز به کارت کوپن مدرن طوري باشد که پاسخگوي نياز ۱۰ کيلو برنج باشد. همانطور که مردم امروز نگران معيشت شان هستند، ما هم بايد نگران معيشت مردم باشيم البته دولت و شخص رييس جمهور معتقد است که هنوز به اين باور نرسيده که اين اقدام اثر تورمي ندارد و هر وقت به اين باور رسيدم اقدام اجرايي خواهد داشت.

آمادگي نظام بانکي براي ارائه کالابرگ الکترونيکي

وي ادامه داد: در جلسات انجام گرفته، بانک مرکزي از آمادگي بانک ها براي فعال سازي عابر بانک هايي به منظور کالا برگ الکترونيکي خبر داده و همزمان وزارت تعاون هم از عرضه گوشت طبق اين طرح به عنوان يک اقدام موفق ياد کرده و موضوع مورد بحث و حساس را کالاهاي دارويي عنوان کرده است.

تاجگردون در خصوص اصلاح ساختار قانون بودجه گفت: آنچه تاکنون از سوي سازمان برنامه صورت گرفته متن تکان دهنده اي ندارد. حدود ۷۰ درصد آن رويکردهايي بود که در گذشته هم جاري و ساري بوده و بخشي از آن هم بديهياتي است که از برنامه دوم و سوم توسعه مطرح و در دستور اجرا شدن قرار گرفته است. متاسفانه موضوعاتي که در برنامه اصلاح ساختاري بودجه طرح شده چندان هم سنگ نيست و به اين ترتيب نمي توان بخوبي مورد ارزيابي و اجرا قرار بگيرد.

رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبق جلسات مجلس شرايط افزايش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در محدوده يک ميليون الي دو و نيم ميليون تومان خوب است و حدود ۳۹.۵ درصد افزايش را مشمول مي شوند اما بخش اعظم مشکل و البته گلايه در مورد ۳ الي ۵ ميليون تومان بگيران است گويا شامل افزايش راضي کننده اي نشده اند. البته ما با تصويب لايحه اي اين چنين موافق نيستيم زيرا به ضرر حقوق بگيران است.

تاجگردون در خصوص واگذاري سهام دولت در شرکت هاي خودرو ساز کشور به بخش خصوصي نيز گفت: اين اقدام در شرايط فعلي اصلا به صلاح نيست، زيرا شرايط کنوني زمان مناسبي براي اين واگذاري نيست. البته اين واگذاري در شرايط فعلي به نفع خودروسازي و مردم هم نيست.

رييس کميسيون برنامه و بودجه در پايان گفت: اصلاح بودجه سال ۹۸ طرحي براي افزايش هزينه آب و برق ديده نشده دولت هم بايد به سمتي برود که افزايش قيمت را براي مصرف کنندگان حجم بالا در نظر بگيرد.