۱۱ ميليارد دلار ارز تامين شد

تاریخ انتشار : 1398/04/01

به گزارش ايبِنا، عبدالناصر همتي در يادداشتي اينستاگرامي رييس عنوان کرد: ارتباط با مردم و فعالان اقتصادي، شفافيت در سياست گذاري و اجرا، و پاسخگوئي درقبال مردم، اجزاي اصلي يک حکمراني خوب براي بانک‌هاي مرکزي مدرن است. در شرايط پيچيده اي که اقتصاد کشور با آن روبرو بوده است، تلاش داشته ام براي برون رفت از وضعيت سخت و پيچيده ولي گذراي اين روزها، موارد ياد شده را سرلوحه فعاليت هاي بانک مرکزي قراردهم.

تجربه ساماندهي بازار ارز و برقراري ثبات نسبي در اقتصاد کشور، که نااميدي طراحان حداکثر فشار اقتصادي را در پي داشت، خود، محصول همين ديدگاه بوده و لذا، طبيعي است که همين رويه براي نحوه تأمين کسري بودجه ۹۸ اعمال شود تلاش براي جلوگيري از پولي شدن تأمين کسري بودجه و در کنار آن پرهيز از اقداماتي که موجب شوک جديد به قيمت ها، در دوره زماني که اثر شوک ارزي بتدريج تخليه مي‌شود، بخشي از اين سياست است.

لذا، تصميم دولت و مجموعه نظام بر تأمين کسري بودجه از سه طريق عمده:۱ - تلاش براي استفاده از مسيرهاي مختلف صدور بيشتر نفت ۲- انتشار اوراق دولتي ۳- برداشت از منابع صندوق توسعه ملي، متمرکز است. عليرغم اينکه بانک مرکزي دوره سختي را طي مي‌کند، ليکن در خصوص غلبه بر مشکلات، با برنامه هاي در دست اقدام، بسيار اميدوارم.

همانگونه که در سه ماه گذشته، نزديک ۵ ميليارد دلار براي تأمين کالاهاي اساسي و دارو و بيش از ۶ ميليارد دلار از طريق نيما و واردات درمقابل صادرات تامين شده است.