اينستکس راهي براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي ايران است

تاریخ انتشار : 1398/04/09

هادي حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره نحوه عملکرد اينستکس گفت: مهمترين نکته راه‌اندازي اين کانال مالي بحث تضمين خريد نفت ايران است.

وي افزود: بخشي از پالايشگاه‌هاي اروپا با نفت سبک ايران کار مي‌کنند که اين نفت با اين مشخصات در بازار وجود ندارد. بنابراين بايد راهکاري براي خريد نفت ايران پيدا مي‌کردند که اينستکس خريد نفت از ايران را تضمين مي‌کند.

اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اينکه با راه‌اندازي اينستکس تحريم‌هاي نفتي ايران عملا رفع خواهد شد، گفت: اينستکس راهي براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي ايران است. آمريکا شرکت‌هاي خصوصي را تحت تحريم نفتي قرار داده است اما در اينستکس ساز و کاري طراحي شده است که دولت، نفت ايران را مي‌خرد و پول آن را در صندوقي ذخيره مي‌کند که مي‌تواند به ازاي آن هر کالايي را در اختيار ايران قرار دهد.

حق‌شناس ادامه داد: تمام ۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا مجاز هستند از محل پول فروش نفت ايران به اين کشورها که در اين کانال مالي ذخيره مي‌شود کالا در اختيار کشورمان قرار دهند.

وي در پاسخ به اين سوال که عده‌اي به اين موضوع انتقاد دارند که اين همان نفت در برابر غذا است، گفت: ايران هر کالايي را مي‌تواند در ازاي فروش نفت به اتحاديه اروپا درخواست کند و مواد غذايي و دارو در اولويت کشورمان است. از سوي ديگر ايران مي‌تواند اين پول را در اين کانال و صندوق ذخيره کند و در زمان ديگري از آن براي اقدامات ديگر برداشت داشته باشد.

اين کارشناس اقتصادي در پاسخ به اين سوال که ضمانت بلوکه نشدن اين پول‌ها با تغيير شرايط چيست، گفت: بخشي از منابع مالي ايران در ساير کشورها ذخيره شده است و تهديدي براي بلوکه شدن آن وجود ندارد.

حق‌شناس با تاکيد بر اينکه ارزش سياسي راه‌اندازي اين کانال مالي بسيار مهم است، گفت: راه‌اندازي اينستکس يک پيام روشن براي آمريکا دارد و آن اين است که اروپا از تحريم‌هاي وضع‌ شده عليه ايران پيروي نمي‌کند و اين مي‌تواند باعث شود بقيه کشورها هم، راهي براي دور زدن تحريم‌ها و داشتن مراودات اقتصادي با ايران را به اجرا برسانند.

وي ادامه داد: در حال حاضر ۲۸ کشور اروپايي عملا اعلام کردند که تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا را ناديده مي‌گيرند و اين علاوه بر منافع اقتصادي براي دو طرف حاوي يک پيام بسيار مهم براي آمريکا است.

حق‌شناس با بيان اينکه قرار نيست در اين کانال مالي، پولي جابه‌جا شود اظهار داشت: براي مثال در حال حاضر بريتانيا اعلام آمادگي کرده است که غرامت بانک ملت را بپردازد. اين کانال مالي مي‌تواند باعث شود بانک ملت از اين فرصت استفاده کند و براي مشتريان ارزي خود در بريتانيا LC گشايش دهد. بنابراين اينستکس دست ايران را براي بسياري از اقدامات باز مي‌کند و تنها يک اقدام سياسي نيست.

اين کارشناس اقتصادي درباره پيوستن ساير کشورها مانند چين و روسيه به اينستکس گفت: اين يک کانال مالي مختص روابط اقتصادي ايران و اروپا است. در حال حاضر هم چين و هم اروپا در حال انجام مراودات اقتصادي با ايران هستند و نيازي نيست از اين کانال استفاده کنند.

حق‌شناس در پاسخ به اين سوال که چرا راه‌اندازي اينستکس گام کافي براي برقراري روابط اقتصادي بين ايران و اروپا محسوب نمي‌شود، گفت: به اين علت که اروپايي‌ها بيش از اندازه براي راه‌اندازي اين کانال مالي زمان صرف کردند و تعلل زيادي داشتند. بايد هر چه سريع‌تر در کنار راه‌اندازي اينستکس اقدامات تکميلي را هم انجام دهند.

وي با اشاره به الزام تصويب مقررات FATF اظهار داشت: FATF يک مقررات مالي بين‌المللي است که مي‌تواند در مراودات اقتصادي ما بسيار تاثيرگذار باشد. اگر به FATF نپيونديم حتي براي مراودات اقتصادي با عراق و ترکيه هم دچار مشکل مي‌شويم.