واکنش بورس به عملياتي شدن «اينستکس»

تاریخ انتشار : 1398/04/11

ايوب رمضاني در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اعلام اينکه عملياتي شدن سازوکار مالي ويژه اروپا با ايران «اينستکس» در بازار سرمايه با واکنش مثبت سهامداران مواجه خواهد شد، اظهار داشت: هميشه سرمايه گذاران در بازار سرمايه در برابر تحولات و شوک هاي مثبت و منفي نسبت به سرمايه گذاران در ساير بازارهاي سرمايه پذير واکنش سريع تر و به هنگام تري از خود نشان مي‌دهند و بر همين اساس انتظار مي‌رود که اجرايي شدن «اينستکس» به يک شوک مثبت در تالار شيشه اي براي فعالان آن منجر شود.

پيام‌هاي اميدوارکننده براي سهامداران

وي در ادامه افزود: هر چند پياده سازي اين ساز و کار مالي بعد از ماه ها به مراحل پاياني خود نزديک شده و تا به امروز ۱۰۰ درصد عملياتي نشده، اما حتي اعلام اجرايي شدن اين توافق تازه بين ايران و اتحاديه اروپا حاوي پيام هاي اميدوارکننده اي براي بورس و سرمايه گذاران آن است تا با اعتماد و اطمينان بيشتري در اين بازار اقدام به برنامه ريزي و داد و ستدهاي پُرحجم خود کنند و در نهايت بازار سرمايه با طراوت و بازدهي بيشتري به راه خود ادامه دهد.

تاثير نگاه بنيادي

رمضاني درباره اين مسئله که آيا اگر اجرايي شدن «اينستکس» به صورت محدود آغاز شود مي‌تواند در بورس تاثيرات عميقي از خود برجاي بگذارد به ايبِنا گفت: بايد به اين مسئله به صورت بنيادي و کلان نگاه کنيم. بر همين مبنا «اينستکس» و اجرايي شدن در بالاترين ظرفيت آن مي‌تواند به يک موتور محرک در اقتصاد ايران منجر شود و با به حرکت درآوردن چرخ هاي توليد - صنعت - انتقال ارز - گشايش هاي تازه تري را در کشور ايجاد کند و به تبع آن بازار سرمايه، بورس و سهامداران آن نيز همزمان با اين گشايش ها منتفع مي‌شوند و اين مهم ترين اتفاقي است که «اينستکس» در بازار سرمايه شکل خواهد داد.

چشم انداز بازار سهام

اين تحليل‌گر بازارهاي مالي درخصوص چشم انداز بازار سهام تا پايان شش ماهه نخست سال جاري نيز اظهار داشت: بررسي گزارش هاي ۳ ماهه ناشران و اتمسفر مثبت اين روزهاي تالار شيشه اي حاوي نکات و تحليل هاي اميدوار کننده اي است به طوري که ارزيابي هاي تکنيکال و بنيادي نيز اين مسئله را تاييد مي‌کند که صنايع حاضر در تالار شيشه اي در شرايط متعادلي قرار دارد و بيش از ۸۰ درصد صنايع و بنگاه هاي حاضر در اين بازار روند رو به رشدي را تجربه مي‌کنند که البته در اين ميان صنايع فلزي، پتروشيمي، نفتي، خوارکي، دارويي و ... از وضعيت مناسب تري برخوردار هستند.