بررسي طرح تامين مالي مولد در راستاي تامين مالي توليد

تاریخ انتشار : 1398/04/15

به گزارش ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي در يادداشتي اينستاگرامي نوشته است:علي‌رغم رشد بالاي کل هاي پولي و بويژه نقدينگي طي سال‌هاي گذشته، تامين مالي فعاليتهاي توليدي همچنان با دشواري روبرو است.

افزايش هزينه هاي توليد درطول يکسال گذشته، نياز به سرمايه درگردش توليد را به شدت افزايش داده و اين تأمين مالي را دشوارتر نموده است . بانک مرکزي، بادرک اين وضعيت ، به دنبال طرح هايي جهت حل اين دشواري است.

اصل اساسي در نگاه بانک مرکزي آن است که هرگونه طرحي، اولا : به تامين مالي فعاليتهاي توليدي منجر شده ونياز افزايش يافته سرمايه درگردش آنها را برآورده نمايد،

ثانيه: منجر به انحراف در منابع نظام بانکي ولذا تشديد فشارهاي تورمي و قيمتي نشود . بر اين اساس، در کميته هاي مشورتي نقدينگي و اعتباري بانک مرکزي طرح‌هاي متعددي مورد بحث قرار گرفته است.

يکي از اين طرح‌ها، طرح «تامين مالي مولد» است ، به نحوي که با کمترين نياز به انبساط اعتباري و اثر تورمي، نياز زنجيره توليد صنعت به سرمايه در گردش پاسخ داده شود واز انحراف منابع به سمت فعاليت هاي غير مولد بخوبي ممانعت شود.

اين طرح پس ازنظرخواهي از متخصصين پولي و بانکي جمع بندي ودرکنار تلاش‌هاي جاري بانک‌هاي کشور براي تأمين مالي توليد ، در جهت جلوگيري از رکود و اعاده رونق توليد به کار گرفته مي‌شود.ش