عبور عرضه از مرز ۵ ميليارد در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/04/15

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، براساس ارقام و آمار مندرج در سامانه نيما (نظام يکپارچه معاملات ارزي) مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات از ابتداي سال ۹۸ تا ۱۴ تيرماه به ۵ ميليارد و ۱۵۹  ميليون يورو رسيده  که بيشترين ميزان با ۲ ميليارد و ۲۹ ميليون يورو در ماه ارديبهشت صورت گرفته است. همچنين در اين بازه زماني مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات ۵ ميليارد و ۳۰۲ ميليون يورو است که دوباره ارديبهشت ماه با ۲ ميليارد و ۱۵۵ ميليون يورو بيشترين فروش را داشته است.

  فروردين ارديبهشت خرداد 
مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات( ميليون يورو) ۹۹۱ ۲۰۲۹ ۱۴۷۹
مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات( ميليون يورو)  ۱۲۷۲ ۲۱۵۵ ۱۲۵۳

همچنين  از اول تا ۱۴ تير ماه، مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات ۶۵۹ ميليون يورو است که نسبت به مدت مشابه ماه قبل با کاهش ۳.۵ درصدي همراه است و مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات ۶۲۰ ميليون بوده که نسبت به دو هفته آغازين ماه خرداد افزايش ۱.۳ درصدي داشته است.

  از ۱ تا ۱۴ فروردين از ۱ تا ۱۴ ارديبهشت از ۱ تا ۱۴ خرداد از ۱ تا ۱۴ تير 
مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات( ميليون يورو) ۱۹۳ ۸۳۱ ۶۸۴ ۶۵۹
مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات( ميليون يورو) ۱۸۷ ۹۸۳ ۶۱۲ ۶۲۰

همانطور که مشاهده مي‌شود، بيشترين تغيير در مقايسه دو هفته آغازين هر ماه مربوط به اردبيهشت ماه است بطوري که در ارديبهشت ماه مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات با افزايش ۳۳۰ درصد نسبت به فرودين صورت گرفته است. اين رشد براي مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات ۴۲۵ درصدي در اين بازه زماني است.

همچنين بالاترين ميانگين نرخ فروش و خريد يورو در بازار ثانويه  مربوط به تيرماه  است بطوري که ميانگين نرخ فروش در بازار ثانويه  ۱۲۸۲۲ تومان و ميانگين نرخ خريد يورو در اين بازار ۱۲۷۷۵ تومان است. بنابراين مشاهده مي‌شود نرخ خريد و فروش در سامانه نيما در حال نزديک شدن به نرخ بازار آزاد و کاهش فاصله اين دو بازار است.

نيما ۱

بيشترين فروش روزانه از ابتداي سال جاري تا ۱۴ تير ماه، مربوط به روزهاي دهم و هيجدهم ارديبهشت با ۱۴۰ ميليون يورو و بيشترين خريد دوباره در ۲۳ همين ماه با ۱۲۲ ميليون يورو صورت گرفته است.

نيما ۲