افزايش بازگشت ارز صادراتي با کاهش فاصله نرخ آزاد و نيما

تاریخ انتشار : 1398/04/29

محمدرضا انصاري در گفتگو با ايبِنا درباره جزييات ديدار روسا و اعضاي هيات رييسه سه اتاق بازرگاني، اصناف و تعاون با عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي در هفته گذشته گفت: اتاق بازرگاني ايران در طول يک سال گذشته موضع خود را درباره ارز تغيير نداده و ما خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ توماني هستيم.

رييس کميته ارزي اتاق بازرگاني ايران با اشاره به پرداخت ارز ۴۲۰۰ توماني به کالاهاي اساسي، غذا، دارو و تجهيزات پزشکي گفت: نظر اتاق ايران آن است که اگر قرار است به کالايي يارانه داده شود، اين يارانه به شکل ريالي و مستقيم به شهروندان پرداخت شود.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: با وجود پرداخت ارز ۴۲۰۰ توماني همچنان مي بينيم که نرخ تورم کالاهاي اساسي بالا مي رود و آثار منفي اين موضوع را از ارديبهشت ماه سال گذشته تاکنون ديده ايم.

انصاري با اشاره به نزديک تر شدن نرخ ارز در سامانه نيما و بازار آزاد در هفته هاي اخير خاطرنشان کرد: رييس کل بانک مرکزي اميدوار است که نرخ ارز در سامانه نيما به تدريج به نرخ بازار نزديک شود و به اين ترتيب آثار منفي که از فاصله موجود بين نرخ سامانه نيما و بازار وجود داشت، کاسته شود.

وي تصريح کرد که فاصله زياد بين نرخ سامانه نيما و نرخ ارز در بازار آزاد در ماه هاي گذشته به صادرات، جذب ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور لطمه زد. انصاري در عين حال درباره روند نزولي نرخ ارز در بازار طي هفته هاي گذشته و نزديک شدن آن به نرخ نيمايي گفت: کاهش فاصله بين نرخ بازار آزاد و نيما، ميزان خسارت صادرکنندگان را کاهش خواهد داد و در نتيجه ميزان ارز حاصل از صادراتي که به کشور بازخواهد گشت را افزايش مي دهد.