چالش‌هاي مديريت منابع انساني در بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1398/05/01

به گزارش خبرنگار ايبِنا، علي ديواندري صبح امروز در سمينار آموزشي مديريت منابع انساني در بانک‌ها با بيان اينکه متاسفانه در نظام بانکي به حوزه منابع انساني اهميت زيادي داده نشده است، تاکيد کرد: در بانک‌ها بايد فضاي توجه به نيروي انساني فراهم شود و نيازها و شرايط آنها مدنظر قرار گيرد.

ديواندري با اشاره به چالش‌هاي مديريت منابع انساني در بانک‌ها، گفت: يکي از اين چالش‌ها نحوه مواجهه با نيروهاي جوان در نظام بانکي است و اگر مي‌خواهيم اين نسل از نيروي انساني را خوب مديريت کنيم بايد تلاش کنيم که ارزش‌هاي فردي آنها با ارزش‌هاي سازماني همخواني داشته باشد.

رييس پژوهشکده پولي و بانکي با بيان اينکه نقش افراد در موفقيت سازمان، جامعه و اقتصاد کشور بايد براي آنها مشخص شود، تصريح کرد: اين افراد نياز دارند که ديده شوند و بايد سيستم‌هايي طراحي شود که بتوانند خود را درون آن نشان دهند.

وي با بيان اينکه خُردترين واحد براي ارزيابي عملکرد کمي در نظام بانکي شعبه است، تاکيد کرد: بايد سيستم‌هايي را طراحي کنيم که بتوان تک تک افراد را ارزيابي کرد و نيروي انساني بداند که ديده خواهد شد.

رييس پژوهشکده پولي و بانکي افزود: در حال حاضر خود افراد، همکاران و مشتريان درباره توانايي پرسنل داخل شعبه‌ها اطلاعات دارند اما مديران تصميم‌گير در اين زمينه اطلاعي ندارند در حالي که تصميمات مديريتي را آنها بايد بگيرند و اين دسته از افراد هستند که نياز است چنين اطلاعاتي داشته باشند.

وي با بيان اينکه چالش بعدي روش استخدام و بکارگيري نيروي انساني است، گفت: همه افراد در نظام بانکي از باجه و تحويلداري کار خود را آغاز و به مرور در بانک رشد مي‌کنند و متاسفانه توجهي به استعدادهاي افراد در اين زمينه نمي‌شود، اما در دنيا به اين شکل نيست و براي هر شغل فرد مناسب با آن پست را استخدام مي‌کنند.

ديواندري با بيان اينکه بايد به سمت ايجاد يک سيستم حمايتي همچون خانواده حرکت کنيم، گفت: مديران بايد در موفقيت‌ها و شکست‌ها در کنار نيروهاي جوان خود باشند و موفقيت‌ها را مرهون نيروي انساني بدانند.

وي ادامه داد: چالش بعدي شکاف بين مهارت‌هاي منابع انساني و مهارت‌هاي مورد نياز براي امروز است، يعني توانايي‌هايي که افراد دارند و آنچه که نياز است داشته باشند که اين شکاف روز به روز در حال گسترش است، البته اين امر تنها مخصوص بانک‌ها نيست و در صنعت خدمات مالي اين مشکل به چشم مي‌خورد.

رييس پژوهشکده پولي و بانکي با بيان اينکه بسياري از امور بانک از شکل سنتي به سمت ديجيتالي شدن حرکت کرده است، تصريح کرد: در چنين حالتي بسياري از مهارت‌هايي که پرسنل دارند در آينده به کار نخواهد آمد و بايد در راستاي تحولات، مهارت‌هاي افراد نيز عوض شود.

وي ادامه داد: مشاغل ساده مانند دريافت و پرداخت در آينده از بين خواهد رفت و مشاغل جديدي جاي آنها را خواهند گرفت که بايد نيروي انساني را متناسب با آن تربيت کنيم. رييس پژوهشکده پولي و بانکي افزود: يکي از تحولات اساسي ديگر مدل کسب و کار است، در حالت قديمي همه امور در داخل شعبه انجام مي‌شد اما در بانکداري جديد که به آن بانکداري جامع مي‌گويند، بانک به جاي شعبه‌محوري، مشتري محور است و شعبه به يک نقطه بازاريابي جغرافيايي و محلي و در واقع ويترين فروش خدمات بانکي تبديل مي‌شود.

ديواندري خاطرنشان کرد: چالش بعدي طرح‌هاي استخدامي و موج بازنشستگي است که در دهه اخير با آن مواجه شديم و بسياري از نيروهاي با تجربه بانکي از بانک‌ها خارج شدند و به دليل اينکه طي چندسال استخدام چنداني در نظام بانکي انجام نشده در نهايت موجب شده با خلاء نيروي انساني مواجه شويم.

وي افزود: چالش بعدي ناهمخواني تعداد فارغ‌التحصيلان با تعداد نيروهاي مورد نياز است، نرخ بيکاري اثر دوگانه دارد و از طرفي فرصتي است که بتوان نيروهاي کارآمدتر را جذب کرد، اما در صورتي بايد خبرگان را جذب کرد که بتوان آنها را خوب مديريت کرد.

ديواندري اضافه کرد: آزمون‌هاي استخدامي به گونه‌اي است که نخبه‌ها را وارد بانک‌ها مي‌کند، اما بسياري از کارهايي که در بانک بايد انجام شود در حد اين افراد نيست و سنتي باقي مانده است.

وي اظهار داشت: چالش آخر سيستم پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان است، معمولا در بانک‌ها سيستم حقوقي بر مبناي سيستم امتيازي است که چالش جدي را براي بانک‌ها ايجاد کرده است. دريافت‌هاي نيروي انساني بر مبناي امتيازات شغلي است که در پست سازماني خلاصه شده و موجب رقابت زياد در کسب پست شده است. بنابراين فشارهاي داخلي و بيروني براي گرفتن پست زياد شده و اين خطر را ايجاد مي‌کند که پست‌هاي سازماني نظام بانکي در معرض فشارهاي بيروني قرار گيرد.