سکانداري همتي در بانک مرکزي يکساله شد

تاریخ انتشار : 1398/05/02

به گزارش ايبِنا، بازگشت ثبات به بازار ارز، روند مثبت تامين ارز واردات و بازگشت ارز صادرات، تامين مالي بنگاه‌هاي توليدي، مهار تورم و رشد نقدينگي، اصلاح نظام بانکي و تلاش براي گسترش روابط بانکي از اهم اقدامات دکتر همتي در يکساله گذشته بوده است.

عملکرد يکساله رييس کل بانک مرکزي نشان مي‌دهد در حالي که نرخ دلار سال گذشته طي دو ماه از کانال ۱۱ هزار تومان به کانال ۱۹ هزار تومان وارد شده بود، بار ديگر به ۱۲ هزار تومان رسيده و تنش هاي سياسي نيز بر آن تاثير چنداني نداشته است.

يکسال از انتصاب عبدالناصر همتي به سمت رياست کلي بانک مرکزي گذشت، طي اين يکسال بانک مرکزي به عنوان يکي از دستگاه‌هايي که بيشترين نقش را در مواجهه با جنگ اقتصادي و تحريم‌هاي ظالمانه عليه کشور بر عهده داشته برنامه‌ها و اقدامات مستمري را در دستور کار خود قرار داده که برقراري ثبات در بازار ارز، تامين ارز واردات کالاهاي اساسي و همچنين مهار رشد تورم از جمله مهم‌ترين دستاوردهاي بانک مرکزي در نتيجه اين اقدامات در يک سال گذشته بوده است.

بازگشت ثبات به بازار ارز

تغيير رييس کل بانک مرکزي سال گذشته در شرايطي صورت گرفت که بازار ارز در يکي از بي‌ثبات‌ترين شرايط خود قرار داشت و در همان آغاز به کار همتي، نرخ دلار از کانال ۱۱ هزار تومان طي دو ماه به بالاترين سقف قيمتي خود يعني ورود به کانال ۱۹ هزار تومان رسيد. اين در حالي است که اکنون بعد از گذشت يکسال از دوره جديد بانک مرکزي قيمت ارز دوباره به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشته و در اين قيمت به ثبات لازم رسيده به طوري که تنش‌هاي سياسي و رخدادهاي روزهاي اخير نيز نتوانسته تاثير چنداني بر اين بازار بگذارد.

روند مثبت تامين ارز واردات و بازگشت ارز صادرات

بانک مرکزي تامين ارز واردات کالاهاي اساسي را طي يکسال گذشته از اولويت‌هاي خود قرار داده است. همچنين با اتخاذ تدابير کنترلي تلاش کرده تا از خروج ارز از کشور جلوگيري کرده و به ويژه بازگشت ارز صادراتي به کشور را مورد توجه قرار داده است.

براساس آمار در سال گذشته ٤٢ ميليارد دلار و در سه ماه و نيم ابتداي امسال ١٢ ميليارد دلار تأمين ارز براي واردات صورت گرفته که بخش مهمي از آن را صادرکنندگان تأمين کرده‌اند. اين آمار حاکي از آن است که بازگشت ارز صادراتي روند افزايشي گرفته به نحوي که تاکنون بيش از ۵ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات غيرنفتي توسط صادرکنندگان در نيما و به روش واردات در مقابل صادرات طي چهار ماهه سال جاري تامين شده است.

  •