شناسايي ۲۴ هزار ميلياردتومان فرار مالياتي با رصد تراکنش‌هاي بانکي

تاریخ انتشار : 1398/05/13

تهران- ايرنا- مدير کل دفتر بازرسي ويژه، مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي سازمان امور مالياتي کشور از شناسايي بيش از ۲۴ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي با رصد تراکنش هاي بانکي و صدور برگ تشخيص، در سه سال اخير خبر داد.

به گزارش روز شنبه سازمان امور مالياتي کشور، هادي خاني عنوان کرد: طي سه سال گذشته، اقدامات لازم به منظور اخذ صورتحساب‌هاي بانکي حدود ۱۷ هزار مودي مشکوک به فرار مالياتي و همچنين تفکيک و ارسال اطلاعات به ادارات‌کل جهت شناسايي موديان و مطالبه و وصول ماليات متعلقه انجام گرفته است.

وي اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۴۲۲ ميليون رکورد اطلاعات تراکنش‌هاي بانکي افراد مشکوک به فرار مالياتي در سطح کشور، در دستور رسيدگي واحدهاي مالياتي قرار دارد.

خاني همچنين از شناسايي حدود ۶ هزار مودي جديد از طريق شناسايي و رسيدگي به اطلاعات تراکنش‌هاي مشکوک بانکي خبر داد و گفت: تاکنون از محل بررسي تراکنش هاي مشکوک بانکي حدود هشت هزار شخص، بالغ بر ۲۴ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي، شناسايي و براي اين اشخاص برگ تشخيص صادر شده است.

مدير کل دفتر بازرسي ويژه، مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي سازمان امور مالياتي کشور همچنين تصريح کرد: مطابق قانون، شرکت‌هاي مستقر در مناطق ويژه و آزاد تجاري صنعتي از معافيت‌ها و مشوق‌هايي برخوردارند.

وي افزود: از مهمترين اين معافيت‌ها، برخورداري از معافيت مالياتي موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري - صنعتي جمهوري اسلامي و همچنين معافيت ماليات ارزش افزوده بابت معامله بين فعالان اقتصادي در مناطق مختلف اقتصادي و آزاد تجاري صنعتي است.

مدير کل دفتر بازرسي ويژه، مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي سازمان امور مالياتي کشور اضافه کرد: اين معافيت‌ها در پاره‌اي موارد، محمل مناسبي براي فرار مالياتي برخي شرکت‌هاي متخلف بوده است.

خاني افزود: از اقدامات مهم سازمان امور مالياتي در زمينه مبارزه با فرار مالياتي در اين مناطق، شناسايي فرارهاي مالياتي ناشي از سوء‌ استفاده از معافيت‌هاي صادرات و مناطق ويژه و آزاد تجاري صنعتي از محل عرضه‌ محصولات پتروشيمي در معاملات شرکت بورس کالاي ايران بابت مواد اوليه محصولات پتروشيمي بوده که در اين رابطه، اطلاعات مالي اشخاص مشکوک از مراجع ذيربط اخذ و مطالبه حقوق حقه دولت صورت گرفته است.

وي اظهار داشت: در اين رابطه تا پايان سال ۱۳۹۷، اطلاعات خريد ۲۴۹ شرکت به ۲۴ اداره کل حسب مورد ارسال شده است که پيگيري‌هاي انجام شده از معاملات بورس کالا، تاکنون منجر به مطالبه مبلغي در حدود ۴۲۶۰ ميليارد تومان (ماليات و جريمه عملکرد و ارزش افزوده) شده است.

خاني اعلام کرد: با همکاري دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و شرکت بورس کالاي ايران، طراحي فرآيند جديد شناسايي فرار مالياتي در معاملات بورس کالا با تاکيد بر وصول ماليات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته است.

وي با بيان اينکه کشف و شناسايي فرار مالياتي و شناسايي موديان جديد از مهمترين برنامه‌هاي اين سازمان است، تاکيد کرد: سياست سازمان در سال جاري اين است که با تکميل پايگاه اطلاعات موديان، کشف فرارهاي مالياتي و شناسايي فعالان اقتصادي فاقد پرونده مالياتي، درآمدهاي پيش‌بيني شده امسال محقق شود.

خاني تصريح کرد: کشور ما داراي ظرفيت‌هاي گسترده‌اي از جهت درآمدهاي قابل وصول مالياتي است و در صورت اجراي کامل طرح جامع مالياتي، عملا امکان دسترسي نظام مالياتي به لايه‌هاي پنهان و غيرشفاف اقتصاد فراهم خواهد شد.

مدير کل دفتر بازرسي ويژه، مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي سازمان امور مالياتي کشور درخصوص فرار مالياتي در برخي صنوف همچون طلا و جواهر نيز گفت: در اين رابطه نيز تاکنون وضعيت مالياتي ۱۳۹۹ مودي فعال در صنف طلا و جواهر مورد بررسي قرار گرفته و اطلاعات بانکي اين افراد به منظور شناسايي و کشف فرار مالياتي احتمالي اخذ شده است.

خاني در خصوص همکاري ساير دستگاه‌هاي ذيربط با اين سازمان در زمينه برخورد با مجرمان مالياتي گفت: طي سال‌هاي اخير، همکاري دستگاه‌هاي انتظامي، نظارتي و امنيتي، از جمله سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات کشور، معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات، معاونت مبارزه با جرايم اقتصادي و پليس آگاهي با سازمان امور مالياتي کشور به شدت ارتقا پيدا کرده و شاهد تعامل حداکثري اين دستگاه‌ها با نظام مالياتي در زمينه تبادل اطلاعات، پيشگيري از وقوع جرم، هم افزايي در شناسايي مجرمان و برخورد قاطع با متخلفان هستيم.