دولت چاره‌اي جز فروش اوراق ندارد

تاریخ انتشار : 1398/05/15

تيمور رحماني در گفت‌وگو با ايلنا در  پاسخ به اين پرسش که بهترين راهکار اقتصادي براي جبران کسري بودجه سال جاري چيست؟ گفت: در شرايط کنوني دولت يا بايد قيمت حامل‌هاي انرژي را از طريق کاهش يارانه‌هاي آن تغيير دهد يا  اقدام به فروش اوراق کند که به نظر بنده طبيعتا دولت چاره‌اي جز انتشار اوراق نخواهد داشت. البته بايد توجه داشت که يک موقع ما مي‌توانيم راهکارهاي خود را از ميان گزينه‌هاي خوب انتخاب کنيم و يک موقع هم مي‌خواهيم موضوع را به صورت اضطراري حل و فصل کنيم.

وي ادامه داد: البته فروش دارايي‌هاي مازاد دولت نيز مطرح مي‌شود که به نظر  بنده بعيد است اين کار صورت بگيرد. همچنين دولت براي کاهش شدت کسري بودجه خود، مي‌تواند پنج دهک بالاي يارانه‌بگير را حذف کند چون پرداخت يارانه به اين دهک‌ها ديگر بي‌معني است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش ديگر مبني بر اينکه چرا مردم نسبت به نرخ تورم اعلامي از سوي مراجع رسمي اعتراض دارند و آن را پايين‌تر از آنچه است مي‌دانند؟ گفت: بايد توجه داشت که در محاسبه نرخ تورم، قيمت کالاهاي يک سبد مصرفي را محاسبه مي‌کنند. شايد گاهي اوقات مصرف کننده کالايي را خريداري کند که با افزايش قيمت مثلا ۴۰۰ درصدي همراه است که اصلا در سبد مورد اشاره جايگاهي نداشته باشد، پس محاسبه  CPI قاعده مشخصي دارد.

وي اضافه کرد: مثلا در زمستان سال گذشته نرخ تورم روند فزاينده داشت که کاملا در آمارهاي منتشر شده از سوي مراجع رسمي مانند مرکز آمار و بانک مرکزي قابل مشاهده بود و به نظر بنده نرخ تورم در اقتصاد ايران هيچ گاه اشتباه محاسبه نشده است.