تورم نقطه به نقطه کاهنده است

تاریخ انتشار : 1398/05/19

به گزارش ايبِنا، عبدالناصر همتي در برنامه دستخط درباره رفرم پولي گفت: الان کسي اصلا ريال نمي گويد؛ چرا واحدي که هيچ کس اسمش را اعلام نمي کند را اصرار داريم واحد پولمان باشد. اين طرح اصلا هزينه چند هزار ميلياردي ندارد.

وي با اشاره به وضعيت رسانه ها گفت: رسانه ها شرايط کشور را درک مي کنند؛ اينکه خوب کار کردم يا نه نيز قضاوت مردم است و من از روز اول تمام داشته هاي علمي را گذاشتم تا کار خوب پيش برود.

وي تصريح کرد: مقام معظم رهبري و رييس جمهور از عملکرد ما رضايت دارند اما اين کافي نيست و مشکلات ادامه دارد و کارهاي مهم ديگري مانده که بايد انجام دهيم. اينطور نيست که براي مديريت بازار فقط ارز وارد بازار کنم، تدبيري به کار نمي گيرم که مشکل داشته باشد.

همتي در پاسخ به اين سوال که برخي مي گويند دوست داشتيد وارد بانک مرکزي شويد؟ گفت: اين چه دوست داشتني است؟ ۶ ماه اول سال من اصلا شب ها خوابم نمي برد؛ ساعت ۲ نصف شب بلند مي شدم و مي‌گفتم چه کار بايد بکنم؟ دوست داشتم کاري براي کشورم انجام دهم و مردم احساس رضايت کنند.

دلايل پست‌هاي اينستاگرامي

رئيس کل بانک مرکزي درباره اينکه چرا در اينستاگرام پست مي گذاريد؟ گفت: خبرهايي از بازار مي شنوم که مي خواهند جوسازي کنند با اين يادداشت ها جلوي اين جوسازي ها را مي گيرم.

وي تصريح کرد:بعد ازاينکه قرار شد به بانک مرکزي بروم، از آقا عذرخواهي کردم قبل از رفتن به چين وقت شما را گرفتم ولي نتوانسته‌ام رهنمودهاي شما را اجرا کنم. ايشان فرمودند اشکال ندارد و همين جا (در بانک مرکزي) موفق کار کنيد.
 نامه اخير به رييس جمهور

همتي درباره نامه اخير خود به رئيس جمهور در تخلفات ارزي شرکت هاي دارويي گفت: در نامه به رئيس جمهور نوشتم علي رغم که دولت قانون تعيين کرده اين شرکت‌ها در سامانه رفع تعهد ارزي نکرده اند؛ بايد بررسي شود که چرا اين شرکت ها اين کار را انجام نداده اند. نمي خواهيم محدوديت ايجاد کنيم، از اين به بعد فعال خواهيم شد و از همه حساب کشي خواهيم کرد؛ زورمان نرسيد به رئيس جمهور مي گوييم و از نهادهاي نظارتي هم کمک مي گيريم.


ارسال اسامي ۱۴۰-۱۵۰ فرد دريافت کننده ارز که ارز خود را برنگردانده اند

رئيس کل بانک مرکزي از ارسال اسامي ۱۴۰-۱۵۰ فرد دريافت کننده ارز که ارز خود را برنگردانده اند خبر داد و گفت: اينها بايد حساب‌کشي شود، معني ندارد که بگويند کارت يکبار مصرف بازرگاني استفاده کرده اند. در صادرات ريالي خيلي ها خانه در کانادا و ... خريدند. صادراتي که ارز به کشور وارد نکند فايده اي براي کشور ندارد.

همتي درباره رابطه خود با رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: نوع کارمان طوري است که بايد با هم اختلاف کارشناسي داشته باشيم؛ اختلاف کارشناسي است و اصلا شخصي نيست. به سازمان برنامه مي گوييم به سياست هاي مالي شما کاري نداريم و شما هم به سياست هاي پولي کاري نداشته باشيد.

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اينکه چه شد آقاي طيب نيا برنگشت؟ گفت: تصميمي بود که خودشان گرفتند؛ به من گفتند اگر به بانک مرکزي بروي من هم مي آيم ولي با رئيس جمهور به جمع بندي نرسيدند.

فرمانده اقتصادي کيست؟

همتي در پاسخ به سوالي که فرمانده اقتصادي الان در دولت کيست؟ گفت: آقاي رئيس جمهور؛ از وقتي من در بانک مرکزي هستم، ايشان نظرات را به خوبي مي پذيرند. يک مقدار بستگي به خودمان دارد که نظرات مان تا چه حد منطقي و کارشناسي باشد.

وي درباره اينکه بانک مرکزي چقدر مستقل است و چقدر دولت دست در جيب بانک مي کند؟ تصريح کرد: بانک مرکزي نبايد تحت دستورات غيرکارشناسي قرار گيرد؛ اين از نظر من معناي استقلال است؛ در يک جاهايي تند ايستادم و يک جاهايي که قانون مي گفت عمل کردم.

رئيس کل بانک مرکزي از عقب نشيني امارات از تصميم هاي قبلي خود خبر داد و گفت: اين نشانه خوبي است؛ در جنگ اقتصادي آمريکايي ها نه تنها قبل از ما به کشورهاي مختلف رفته اند بلکه بعد از ما هم مي روند. آنها فشار حداکثري گذاشته اند ما هم مقاومت حداکثري مي کنيم.

همتي درباره نحوه دريافت اختيارات ويژه از سران قوا براي مديريت بازار ارز اظهار داشت: زماني که ارز بالاي ۱۹ هزار تومان شد، ديديم که با اين شرايط نمي توان بازار را مديريت کرد و نياز به اختيارات ويژه بود؛ روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزي را خواستم تا بندهاي مورد نيازمان را استخراج کنيم؛ شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً نداديد و برخي گفتند امروز کار داريم و بگذاريد براي بعد، گفتم نه هيچ کدام کار مهمتري از اين نداشتيم و حتي برخي گفتند ما ۱۰ به بعد جلسه داريم و ... گفتم نه تا اين تصويب نشود هيچ‌کس هيچ جا نمي رود. همان شد که تصويب شد و ما سريع کارمان را در بازار ارز به صورت جدي آغاز کرديم.

وي با بيان اينکه منابع صندوق توسعه ملي بايد در روز مبادا استفاده شود و امروز همان روز مباداست، گفت: فروش نفت هيچ وقت به صفر نرسيد و الان هم به تدريج در حال افزايش است.

رئيس کل بانک مرکزي درباره ديدار اخيرش با مقام معظم رهبري گفت: آخرين ديدارم با حضرت آقا يک ماه قبل بود؛ هر وقت مي روم آنقدر مطالب مثبتي مي فرمايند که انرژي مي گيريم. کار اگر درست باشد ايشان هم حتما ابراز رضايت مي کنند ولي ما بايد بيشتر تلاش کنيم.

 هيچ نسبتي با آقاي هاشمي ندارم

همتي در پاسخ به اين سوال که خواهر زاده آقاي هاشمي هستيد؟ گفت: هيچ نسبتي ندارم؛ هنوز هم خيلي ها فکر مي کنند نسبت فاميلي دارم البته ارادات ويژه به آيت الله هاشمي دارم ولي هيچ نسبتي به خانواده ايشان ندارم.

رئيس کل بانک مرکزي درباره اينکه آخرين گفتگو شما با آقاي هاشمي چه زماني بود؟ تصريح کرد: يک ساعتي خدمت ايشان بودم و درباره نقدينگي توضيح دادم و خيلي خوب بود؛ ترازنامه بانک مرکزي را مفصل توضيح دادم که ريشه اصلي افزايش نقدينگي چيست و ... بعد از آن ديگر فرصت نشد خدمت ايشان برسم.

وي ادامه داد: يک زماني به ايشان (آيت الله هاشمي رفسنجاني) گفتم که شرايط کشور اين است و شما که به آقا نزديک هستيد به ايشان بگوييد؛ ايشان گفت من هر تصميمي قرار است در کشور بگيرم از مسير آقا جلو مي روم؛ آنجا بود که برايم ثابت شد که ايشان ارتباط خيلي نزديکي را آقا دارند.

ئيس شوراي پول و اعتبار درباره مصوبه مجلس براي بخشش جرايم ديرکرد و دريافت سود از تسهيلات گفت: بانک مرکزي و دولت موافق اين مصوبه مجلس بود. مصلحت اين است که کمک شود تا اين افراد تسهيلات را تسويه کنند. شوراي نگهبان مي گويد بار مالي بر بانک ها دارد ولي ما موافقيم اين اجرا شود و بايد پشتوانه براي بانک ها ايجاد شود.

 بانک‌ها بنگاه داري را دوست دارند

رييس شوراي پول و اعتبار در بانک مرکزي از پيگيري اين بانک براي واگذاري بنگاه هاي اقتصادي بانک ها خبر داد و تصريح کرد: من هنوز راضي نيستم با وجود اينکه بانک ها اقداماتي هم کرده اند؛ اما علت اينجاست که بانک ها بنگاه داري را دوست دارند، اعمال نفوذهايي در شرکت ها مي کنند و ... راهکارهايي را با وزير اقتصاد در نظر گرفته ايم تا امسال کارهاي مهمي انجام شود. بانک هاي ناتراز را جمع و جور مي کنيم.

وي با بيان اينکه ادغام بانک‌ها عملياتي شده و الان تحت مديريت بانک سپه هستند، افزود: مشکلاتي که الان در سيستم بانکي رخ داده يک شبه ايجاد نشده که يک شبه حل شود.

با سيف رفاقت دارم

همتي درباره رفاقت با سيف گفت: الان هم دارم. ممکن است اختلاف نظرهايي قبلاً با هم داشتيم ولي در نهايت نظر بانک مرکزي را مي پذيرفتيم.

وي درباره اينکه بانک مرکزي چقدر مستقل است و چقدر دولت دست در جيب بانک مي کند؟ تصريح کرد: بانک مرکزي نبايد تحت دستورات غيرکارشناسي قرار گيرد؛ اين از نظر من معناي استقلال است؛ در يک جاهايي تند ايستادم و يک جاهايي که قانون مي گفت عمل کردم.

 تورم نقطه به نقطه کاهنده  است

همتي تورم نقطه به نقطه را کاهنده اعلام کرد و افزود: نرخ رشد تورم کاهنده شده است، البته تورم هنوز است ولي ديگر ماهي ۵ درصد تورم را نداريم.

 کاراته کارم اما فعلاً ورزش را متوقف کردم

وي در بخش ديگري از اين گفتگو با سوالاتي درباره زندگي شخصي خود پاسخ داد و گفت: از بعد از حضور در بانک مرکزي تفريحات خانوادگي ام صفر شده است؛ در رشته کاراته فعاليت حرفه اي دارم که از وقتي وارد بانک مرکزي شده ام وقفه اي در ورزش افتاد که تلاش مي کنم دوباره شروع کنم.