آمادگي صرافي‌ها براي خريد اسکناس صادرکنندگان

تاریخ انتشار : 1398/05/23

کامران سلطاني‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام برخي مشکلات از سوي صادرکنندگان مبني بر فروش اسکناس ارز در صرافي‌ها گفت: صرافي‌ها با برخي محدوديت‌ها در خريد اسکناس ارز به لحاظ ظاهر اسکناس‌ها، تاريخ نشر آن و نيز پارگي و مشکلات ظاهري مواجه هستند که اين امر، دقت نظر آنها را در خريد اسکناس‌ها بالا مي‌برد.

رئيس هيات مديره کانون صرافان افزود: با اين وجود، اين آمادگي وجود دارد که صرافي‌ها، اسکناس ارز حاصل از صادرات را خريداري کرده و مشکلي در اين زمينه بروز نکند؛ البته قيمت خريد اسکناس‌هاي دلار هر روز از سوي بازار مشخص مي‌شود که يک اختلاف قيمت معقول با نرخ فروش آن دارد. 

وي تصريح کرد: کانون صرافان آمادگي دارد به صورت مورد به مورد، مشکلات صادرکنندگان را در اين حوزه حل و فصل کرده و هر صادرکننده‌اي که با مشکل فروش اسکناس ارز حاصل از صادرات خود مواجه است، مي‌تواند به کانون صرافان ايران مراجعه کرده تا حتي‌الامکان مشکل وي حل شود.

خبرگزاري مهر هفته گذشته با انتشار گزارشي از وجود مشکلات ناشي از فروش اسکناس ارز از سوي صادرکنندگان، خبر داده بود که بر اين اساس، هم اکنون رئيس هيات مديره کانون صرافان ايران، در گفتگو با خبرنگار مهر آمادگي کامل خود را براي همکاري با صادرکنندگان اعلام کرده است.

در اين گزارش برخي صادرکنندگان عنوان کرده بودند که براي رفع تعهد ارزي خود، اقدام به واردات اسکناس ارز مي‌کنند تا نه تنها خلاء کمبود احتمالي اسکناس در بازار ارز را جبران کنند بلکه دردسرهاي حواله را هم نداشته باشند. اما ورود اسکناس به کشور عليرغم همه سختي‌ها و مشکلات، يک نگراني ديگر هم براي صادرکنندگان ايجاد مي‌کند و آن، نحوه نرخ گذاري و خريد اين اسکناس ها از سوي صرافي‌ها است و به گفته صادرکنندگان، صرافي ها اين اسکناس ها را به قيمت بسيار پايين از صادرکنندگان خريداري مي کنند.