بانک مرکزي حامي توليد و اشتغال در کشور است

تاریخ انتشار : 1398/05/28

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در جلسه شوراي گفتگوي بخش خصوصي و دولتي استان کرمانشاه با بيان اينکه از سال گذشته کشور شرايط خاصي داشته است، تصريح کرد: همانطور که شاهد بوديم هدف دشمن نابودي و فروپاشي نظام بود و در اين راه تمام همت خود را نيز به کار بستند که خوشبختانه به اين امر دست نيافته وعملا شکست خوردند.

عالي ترين مقام بانک مرکزي با بيان اينکه شاخص هاي اقتصادي نشان مي دهد که شرايط اقتصادي در حال بهبود است، گفت: آخرين اطلاعات درباره شاخص هاي اقتصادي تورم حاکي از آن است که طي سه ماه گذشته روند تورم ماهانه و نيز تورم نقطه به نقطه کاهشي بوده است که خود خبر مثبتي است.

وي در ادامه يادآور شد: نرخ رشد نقدينگي سال ۹۷ مانند سال ۹۶ بود. در سال جاري نيز علي رغم وجود مشکلات و کاهش درآمدهاي نفتي و فشاري که از اين ناحيه به بودجه وارد مي شود، تلاش مي کنيم با اقدامات  لازم، رشد نقدينگي را کنترل کنيم.

همتي با اشاره به معاملات انجام شده در سامانه نيما اظهار داشت:‌ در حال حاضر بار اصلي تامين واردات کشور بر دوش سامانه نيما است. روزانه ده‌ها ميليون دلار در آن معامله انجام مي‌شود و به اين واسطه صادرکنندگان ارز را عرضه مي‌کنند و واردکنندگان ارز مورد نياز خود را که اخيراً فزاينده بوده است تهيه مي‌کنند.

وي در ادامه افزود: از  ابتداي سال تاکنون در حدود دو ميليارد دلار واردات در مقابل صادرات داشتيم که رقم قابل توجهي است و اين علاوه بر ارزي است که در نيما عرضه شده است.

همتي با بيان اينکه شرايط اقتصادي حاکي از رونق يافتن آن است گفت: در اين شرايط لازم است همه به نوعي کمک کنند تا شرايط بهبود يافته و فشار کمتري به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه واردشود. ضمن آنکه بانک مرکزي نهايت همکاري را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادي خواهد داشت و به دنبال ايجاد محدوديت براي اين عزيزان نيست.

رييس کل بانک مرکزي در پايان آمادگي سيستم بانکي براي تامين سرمايه در گردش واحدهاي مولد استان کرمانشاه را اعلام کرد.