۲۴۰ ميليون کارت بانکي بدون استفاده در دست مردم

تاریخ انتشار : 1398/06/02

کارت‌هاي بانکي داراي تراکنش در شبکه الکترونيکي پرداخت کارت کشور (شاپرک) به لحاظ کاربري در سه دسته کارت برداشت (بدهي)، کارت اعتباري و کارت پيش پرداخته يا بينام (کارت هديه و بن کارت) طبقه بندي مي‌شوند که بررسي‌ها نشان دهنده افزايش صدور کارت‌هاي برداشت و اعتباري و کاهش صدور کارت‌هاي هديه و بن کارت است.

بر اساس تازه‌ترين آمار بانک مرکزي، شمار کارت‌هاي بانکي در تيرماه به بيش از ۳۴۱ ميليون کارت رسيد که حدود ۹۲ ميليون و ۷۶۰ هزار عدد کارت متعلق به تهران و ۲۴۸ ميليون و ۲۴۳ هزار عدد کارت متعلق به استانها بوده است.

 تير ماه ۱۳۹۸ تعداد کارت‌هاي بانکي تراکنش‌دار در سامانه پرداخت کشور  ۱۰۱ ميليون و ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ عددکارت بود که رشد ۱.۳ درصدي را در مقايسه با خرداد امسال نشان مي‌دهد.

 خرداد امسال تعداد ۹۹ ميليون و ۹۵۱ هزار و ۴۴۵ عدد انواع کارت بانکي وجود داشته است.

بررسي ميان انواع کارت‌هاي صادره، بيشترين تعداد با ۹۶ ميليون و ۸۲۹ هزار و ۴۲۵ عدد کارت و سهم تعدادي ۹۵.۶ درصدي متعلق به کارت برداشت و کمترين تعداد آن با ۱۱۶ هزار و ۴۵۰ عدد و سهم ۰.۱۲ درصدي متعلق به کارت اعتباري بوده است.

 شمار کارت‌هاي هديه و بن کارت نيز چهار ميليون و ۳۰۷ هزار و ۳۰۰ عدد کارت معادل ۴.۲۵ درصد است.

مقايسه آمار کارت‌هاي تراکنش‌دار تيرماه در مقايسه با خرداد ماه نشان مي‌دهد که شمار کارت‌هاي برداشت ۱.۶۳ درصد رشد داشته است.

تعداد کارت‌هاي اعتباري نيز ۴۲.۲ درصد رشد يافته، اما شمار کارت‌هاي هديه و بن کارت حدود ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

رتبه بندي بانک‌ها در صدور کارت‌هاي پرداخت

بررسي آمار منتشر شده توسط بانک مرکزي و شبکه الکترونيکي پرداخت کارت کشور نشان مي‌دهد که ۱۰۱ ميليون و ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ عدد کارت‌هاي تراکنش دار در تيرماه توسط ۳۶ بانک کشور صادر شده‌اند که بيشترين سهم آن به سه بانک دولتي و نيمه دولتي ملي (با ۲۲.۲ درصد)، ملت (۱۱.۳ درصد) و صادرات (۱۱.۳ درصد) تعلق داشت.

بانک هاي کشاورزي (۷.۴ درصد)، سپه (۶.۸ درصد)، رفاه (۶.۶ درصد)، تجارت (۶.۴ درصد) و مسکن (۳.۱ درصد) در جايگاه هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

سهم اندک کارت‌هاي اعتباري در شبکه بانکي کشور

بررسي ها نشان مي دهد در تيرماه بيشترين «کارت برداشت» تراکنش‌دار به ترتيب متعلق به بانک هاي ملي ايران، صادرات و ملت بود.

بيشترين «کارت هديه و بن کارت» تراکنش‌دار نيز متعلق به بانک‌هاي ملي ايران، پارسيان و ملت و بيشترين «کارت اعتباري» تراکنش‌دار متعلق به بانک‌هاي ملت، صادرات و سپه بوده است.

بر اساس آمار، بيشترين سهم از تعداد کارت تراکنش‌دار در همه بانک‌ها به ترتيب به «کارت برداشت»، «کارت هديه و بن کارت» و «کارت اعتباري» تعلق داشته، حتي در برخي بانک‌ها سهم کارت اعتباري، صفر بوده است.

قعرنشينان پرداخت الکترونيکي در کشور

آمار منتشر شده توسط بانک مرکزي و شبکه الکترونيکي پرداخت کارت کشور حاکي از اين است که بيشترين گردش مالي تير ۱۳۹۸ در بانک‌هاي ملت، ملي و صادرات بوده است.

کمترين گردش مالي شبکه پرداخت کشور (شاپرک) نيز به «بانک مشترک ايران- ونزوئلا» تعلق داشت.

بانک توسعه صادرات ايران، موسسه اعتباري توسعه، بانک صنعت و معدن و خاورميانه نيز در قعر جدول دارندگان گردش مالي در شبکه پرداخت قرار دارند.