لزوم برخورد جدي و قاطع باموارد تخطي ازقوانين ومقررات درشبکه بانکي

تاریخ انتشار : 1398/06/06

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، رييس کل بانک مرکزي در ديدار خود با مديران حوزه معاونت نظارت بانک ضمن تشکر از اقدامات اين حوزه و با تاکيد بر ضرورت تقويت و ارتقاي نظارت بر عملکرد شبکه بانکي کشور، از مديران و کارکنان معاونت نظارت بانک مرکزي خواست که براي داشتن بانک‌هايي سالم، قانون‌مند، با استحکام مالي مناسب و در خدمت تامين مالي نظام اقتصادي کشور و همچنين حفظ و ارتقاي اعتماد عمومي به نظام پولي و بانکي کشور، تلاش و اهتمام خود را مضاعف نمايند.

همتي بر لزوم افزايش حساسيت و دقت در بررسي صلاحيت حرفه‌اي مديران بانک‌ها تاکيد کرده و افزود که با توجه به نقش و مختصات ويژه بانک‌ها صرفاً بايد افرادي که از صلاحيت‌هاي فردي و حرفه‌اي مکفي برخوردارند، در بانک‌ها مسئوليت يابند و هيچ گونه مسامحه‌اي در اين زمينه نبايد صورت پذيرد.

وي نظارت و پيگيري فروش اموال مازاد و شرکت‌هاي غيربانکي بانک‌ها را از اولويت‌هاي کاري معاونت نظارت برشمرده و درخواست کرد در اين زمينه از تمامي ابزارهاي نظارتي و ضمانت‌ اجراهاي مقرر در چارچوب قانون استفاده شود. در ادامه، تأکيد شد آمار و مشخصات و جزئيات مربوط به پرونده‌هاي تسهيلات با مبالغ کلان به صورت سيستمي مورد پايش مستمر بانک مرکزي قرار گيرد.

رييس کل بانک مرکزي بر لزوم اتخاذ تدابير لازم براي کنترل تسهيلات‌دهي بانک‌هايي که از کفايت سرمايه لازم برخوردار نيستند و يا داراي اضافه برداشت از منابع بانک مرکزي هستند و يا مطالبات غيرجاري بيش از حدود متعارف دارند، تأکيد نمود. بحث نظارت بر سقف سهامداري بانک‌ها، کنترل هزينه‌هاي تبليغاتي بانک‌ها، استخراج شاخص‌هاي رتبه‌بندي بانک‌ها و همچنين ضرورت بهره مندي معاونت نظارت از داده‌ها و اطلاعات بانک‌ها به صورت سيستمي از ديگر مواردي بود که مورد تاکيد رييس‌کل بانک مرکزي قرار گرفت.

در ادامه، مديران معاونت نظارت نيز به تبيين وضعيت شبکه بانکي کشور و اقدامات انجام شده طي يک سال اخير پرداختند و نظرات و ديدگاه‌هاي خويش را براي تامين مطالبات رييس‌کل بيان نمودند. قرار شد از اين پس جلسات مشابهي به صورت منظم براي هماهنگي‌هاي لازم با رويکرد ارتقاي نظارت بانک مرکزي بر نظام پولي و بانکي کشور برگزار گردد.