اقدامات ضروري بانک‌ها همگام با تحول ديجيتال

تاریخ انتشار : 1398/06/06

به گزارش خبرنگار ايبِنا، ناصر حکيمي در سمينار آموزشي “ تاثيرات تحول ديجيتال بر نظام بانکي کشور”،   با بررسي روندهاي  سال هاي گذشته در اين حوزه، اظهار داشت: روندهاي گذشته تاثير زيادي در تحولات ديجيتال و نظام بانکي دارند.

وي افزود: از جمله مواردي که در ۱۰ سال گذشته در اين حوزه رخ داده، مي‌توان به ظهور و فراگير شدن تلفن‌هاي همراه هوشمند و دسترسي به اينترنت و ترکيب اين دو موضوع با يکديگر براي شکل‌گيري کسب و کارها و استارتاپ‌ها اشاره کرد.

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي، در ادامه، گفت: همچنين مي‌توان به توسعه ميليون‌ها برنامه کاربردي با شبکه توزيع ارزان قيمت، ظهور فناوري زنجيره بلوک، حرکت به سمت پردازش ابري، بانکداري باز و پيچيدگي روز افزون قوانين لازم الاجرا بانکي طي اين سال ها اشاره کرد.

حکيمي افزود: الگوي سنتي ارتباط با مشتري، با پردازشگران واسط رگولاتور بانک‌ها با مشتري ارتباطي مشخص و مستمري داشتند و بانک مرکزي هم نظارت داشت اما در چند سال آينده اين شيوه ساده به شکلي پيچيده تبديل مي شود.

وي در ادامه با اشاره به اينکه اين مدل سنتي چند ويژگي از جمله ارتباط مستقيم بانک با مشتري را دارا است، گفت در اين الگو شاهد ارتباط سيستم بانک‌ها با مشتريان، شبکه‌اي متمرکز با اتصالات حداقلي، بسته بندي محصولات و خدمات توسط بانک‌ها صرف نظر از نيازمندي ميليون‌ها مشتري مختلف و موارد ديگر هستيم. اما اين الگو ديگر پاسخگوي نياز و فشار تحول ديجيتال نيست.

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي، در ادامه افزود: در دنياي آينده ارايه خدمات به مشتري نهايي از انحصار بانک‌ها خارج خواهد شد و شرکت هاي ريز و درشت به مشتريان پيشنهادهاي جذابي مي دهند که مشتري ترجيح مي دهد از خدمات آن‌ها استفاده کند و با اين روند بانک محدود به خدمات زيرساختي خواهد شد.

به گفته حکيمي، در اين روند تحول دسترسي و تعامل دوسويه به مشتري در هر زمان و مکان، عدم وابستگي به سامانه‌هاي پردازش متمرکز براي همه تراکنش ها و ايجاد ابزارهاي پولي واسط براي تسهيل مبادلات را مي توان ذکر کرد.

  •  
  •  
  •