ضرورت توجه بانک‌ها به سونامي تحول ديجيتال

تاریخ انتشار : 1398/06/06

به گزارش خبرنگار ايبِنا، علي ديواندري در سمينار آموزشي" تاثيرات تحول ديجيتال بر نظام بانکي کشور"، اظهار داشت: هيچگاه بانک‌ها به عنوان يک کسب و کار مستقل مطرح نيستند و به دليل اينکه سونامي به نام تحول ديجيتال در حال نزديک شدن است سيستم بانکي نيز بايد با تغييرات و تحولاتي در سرويس‌ها و خدماتي که به مشتريان ارائه مي‌دهد از قافله عقب نمانده و از اين شرايط سربلند بيرون بيايند.

وي افزود: بانک ها سرويس دهنده همه خدمات در سطح فردي و تجاري هستند و هيچ انساني در کره زمين نيست که با بانک‌ها سر و کار نداشته باشد و بانک‌ها نيز با سرويس‌هايي که به مردم ارائه مي‌کنند موجب تسهيل زندگي آن‌ها شده و به همين دليل همه مردم و کسب و کارها به نحوي با بانک ها در ارتباط هستند.

رييس پژوهشکده پولي و بانکي، ادامه داد: از آنجايي که با تحول ديجيتال الگوي رفتاري و زندگي مردم و همچنين روند کاري کسب و کارها تغيير مي کند، بانک‌ها نيز مسئوليتي فراتر از اکنون دارند که اگر در اين مسير تحول قرار نگيرند به طور حتم با مشکلاتي مواجه خواهند شد برهمين اساس بانک‌ها نيازمند تغييرات جدي هستند.

ديواندري با اشاره به اينکه برنامه‌هايي در بانک ها وجود دارد گفت: بانک ها هنوز آماده تحول ديجيتال و ارائه خدمات به کسب و کارهاي متحول شده نيستند همانطور که مشاهده مي‌کنيد، کسب و کارهاي ديجيتالي جديد تا زماني که مجبور نباشند به بانک‌ها مراجعه نمي‌کنند و اگر اين تحولات در بانک‌ها صورت نگيرد و درک درستي از اين سونامي وجود نداشته باشد به تدريج نقش بانک‌ها تغيير خواهد کرد و رقبا جاي آن‌ها را مي‌گيرند.

به گفته وي نکته ديگري که وجود دارد، اين است که مديران و کارمندان بانک‌ها نيز بايد به عنوان افرادي که راهبري تغيير را برعهده دارند اين تغييرات را بپذيرند زيرا به عنوان سنگ زيرين اين بنا نقش عظيمي دارند. اما سوالي که مطرح مي شود اين است که در حال حاضر آيا درک درستي از تحولات ديجيتال وجود دارد يا خير؟

رييس پژوهشکده پولي و بانکي، افزود: يکي از پيام‌هاي تحول ديجيتال حذف بسياري از کسب و کارها و انسان‌ها است زيرا تحول ديجيتال تهديد جدي براي سيستم بانکي هستند. کسب و کارهاي جديدي وارد خواهند شد که به دنبال جايگزيني بانک ها هستند و خطر جدي براي نظام بانکي هستند.

وي در پايان تاکيد کرد: اين تحولات، زنگ خطر بزرگي است که بايد تحولات را در سيستم بانکي به وجود بياورد. ما با پديده جديدي که مواجه مي‌شويم بايد رفتار جديدي با مشتري داشته باشيم.