آغاز اجراي مقررات جديد بازار پايه از ۱۳شهريور

تاریخ انتشار : 1398/06/09

محسن خدابخش در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه دستکاري قيمت و جرايم بازار پايه از جمله مواردي است که بخش عمده‌اي از تخلفات در پرونده‌هاي تشکيل شده در فرابورس را به خود اختصاص داده است، گفت: دليل اصلي تغيير مقررات بازار پايه، اعلام جرمي بود که از سوي اين بازارها به ثبت رسيده بود و در واقع اکثر پرونده شرکت‌هاي فرابورسي، متعلق به بازارهاي پايه بود.

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس با تشريح تغييرات صورت گرفته در مقررات پايه فرابورس افزود: در بخش اول، کاهش محدوديت‌هاي نوساني را در بازار پايه خواهيم داشت تا بازار فرصت بيشتري براي تامل در خصوص تغييرات قيمت داشته باشد و کمتر تحت تأثير هيجانات مقطعي، قرار بگيرد.

وي با بيان اينکه اين کاهش محدوديت نوسان يک عامل کمک کننده براي کاهش نوسانات غير عادي است، تصريح کرد: پنهان کردن سفارش‌ها از ديگر تغييرات جديد در بازار پايه است که در اين مقطع زماني، به تعويق افتاده است و ۶ ماه ديگر در خصوص آن تصميم‌گيري خواهد شد.

خدابخش گفت: بحث عدم نمايش سفارش‌ها، موضوع بازارهاي سياه يا دارک مارکت‌ها است؛ در ديگر بازارهاي دنيا و در بازارهاي اتحاديه اروپا نيز، موضوع دارک مارکت‌ها کمک شاياني به کارايي و نقدشوندگي بازارها مي‌کند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا عدم نمايش سفارش‌ها موجب کاهش نقدشوندگي مي‌شود، اظهار داشت: اين موضوع يک قانون بازدارنده براي سفته بازاني است که با اهداف سودجويانه و با انگيزه هاي سيگنال فروشي و تابلوخواني فعاليت مي‌کردند و حالا اين قانون، مانع فعاليت‌هاي غيرحرفه اي آنها شده است.

خدابخش در خصوص ريزش بازار با تغيير قوانين بازار پايه گفت: هيچ ارتباطي ميان ريزش بازار و تغيير قوانين بازار پايه وجود ندارد؛ به اين دليل که در واقع در محاسبات شاخص، فقط بازارهاي پذيرفته شده حضور دارند و اعداد بازار پايه در شاخص محاسبه نمي‌شوند؛ ضمن اينکه فشار سودجويان براي تحت تاثير قراردادن بازار و افزايش فشار رواني و ايجاد جو منفي از سوي آنها، تنها براي دقايقي بازار را منفي کرد که پس از آن دوباره، بازار به روند منطقي خود بازگشت.

مدير نظارت بر بورس هاي سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ اين دستورالعمل در روزهاي ابتدايي هفته جاري، رفتارهاي مثبت و منفي زيادي از شاخص ديده شد که نمي توان آن را به اين تغييرات نسبت داد.

اين مقام مسئول توضيح داد: با اجرايي شدن اين دستورالعمل جديد، رفتارهاي اقتصادي متفاوتي را مي‌توان از بازار پايه شاهد بود؛ به اين ترتيب، اگر در بازار پايه شاهد وجود سفته بازي به شکل معيوب و با اهداف سودجويانه بوده و متوجه شويم که رشد سهمي مربوط به اطلاعات بنيادي شرکت نبوده و با اطلاعات مالي و عملياتي شرکت متناسب نباشد، شاهد خروج سفته بازان از بازار پايه و کاهش حجم معاملات در اين بازار خواهيم بود؛ اما اگر رفتارهاي سودجويانه پشت سهمي نباشد و رشد قيمت سهم به دليل اطلاعات مالي و بنيادي شرکت باشد، هيچ کاهش حجم معاملاتي را شاهد نخواهيم بود؛ چراکه اين تغييرات نمي‌تواند مانعي براي معاملات سهم بازارهاي پايه باشد.
 
 وي در خصوص اجرايي شدن اين تغييرات جديد گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغي به تاريخ ۴ شهريورماه ۹۸، در روز چهارشنبه ۱۳ شهريورماه پس از پايان روزکاري به صورت عادي، نمادها در پايان جلسه معاملاتي براي عمليات فني نقل و انتقال در تابلوهاي بازار پايه متوقف خواهند شد و براي روز دوشنبه ۲۵ شهريورماه نيز، معاملات بازار پايه در تمام بازارها آغاز خواهند شد و در همان روز دوشنبه حراج هفتگي بازار پايه براي سه تابلو در نظر گرفته شده است.

خدابخش در پايان گفت: از ۱۸۲ ناشر حاضر در بازار پايه، بالغ بر ۱۲۵ ناشر در تابلوي زرد، ۴۲ ناشر در تابلوي نارنجي و ۱۴ ناشر در تابلوي قرمز فعاليت خواهند داشت.