پيش‌نيازهاي حذف صفر از پول ملي

تاریخ انتشار : 1398/06/11

فريال مستوفي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره طرح حذف چهار صفر از پول ملي با بيان اين مطلب اظهار داشت: من موافق طرح حذف چهار صفر از پول ملي هستم، اما شرايط امروز را مناسب اجراي اين طرح نمي‌دانم.

وي با بيان اينکه قبل از حذف صفر لازم است تا اتفاقات بهتري در اقتصاد کشور رخ دهد، تصريح کرد: حذف صفر شايد آخرين اقدامي بايد باشد که رخ مي‌دهد و ما قبل از آن نياز به انجام اصلاحات اقتصادي، کنترل تورم و نقدينگي، دست يافتن به رشد اقتصادي پايدار، بهبود وضعيت رشد اقتصادي و غيره هستيم.

رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران با اشاره به کشورهايي که طرح حذف صفر را در دنيا اجرا کرده‌اند، گفت: بعد از جنگ جهاني دوم چندين کشور مختلف اقدام به اجراي اين طرح کرده‌اند که برخي مانند آلمان و ترکيه موفق و برخي مانند آرژانتين، برزيل و ونزوئلا ناموفق بوده اند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني خاطرنشان کرد: بررسي تاريخچه کشورهاي موفق به ما نشان مي‌دهد که کشورهاي موفق قبل از حذف صفر دست به اصلاحات اقتصادي زده و به ثبات رسيده‌اند ولي کشورهاي ناموفق قبل از اجراي اين طرح، اصلاحاتي نداشته‌اند که خود عاملي براي بازگشت دوباره صفرها شده است.

مستوفي با اشاره به موفقيت آلمان و ترکيه در حذف صفر از پول ملي تصريح کرد: علت موفقيت اين کشورها آن بوده که اولويت خود را حذف صفر قرار نداده‌اند، بلکه اول اصلاحات اقتصادي انجام داده و بعد صفرها را حذف کرده‌اند. با اين حال برزيلي‌ها در دوره‌هاي مختلف زماني ۱۹ صفر از پول ملي خود حذف کرده‌اند، ولي هر بار در اين راه شکست خورده‌اند.

رييس کميسيون بازار پول و سرمايه ادامه داد: نبايد عجله‌اي براي حذف صفر داشته باشيم. با اينکه اين طرح باعث حسابرسي ساده‌تر دفاتر براي شرکت‌ها خواهد شد اما هزينه چاپ اسکناس نيز خواهد داشت.