سايه روشن کاهش تعداد شعب بانک ها

تاریخ انتشار : 1398/06/30

به گزارش خبرنگار ايبِنا، تعداد زياد شعب بانکي در مقطعي يکي از مهمترين چالش‌هاي سيستم بانکي بود و به اعتقاد فعالان اين حوزه تعداد شعب وابسته به قدمت بانک تغيير مي‌کند و عمده اين شعب در دوره‌هايي ايجاد شدند که بانکداري الکترونيک به شکل امروزي توسعه پيدا نکرده بود.

برخي معتقدند، موضوع کاهش تعداد شعب بانکي به دليل وجود ملاحظات استاني و شهري بايد در سطح کلان به جمع بندي و اجماع نظر برسد و با توجه به توسعه تدريجي مباحث بانکداري الکترونيک و روش هاي پرداخت هم اکنون نياز چنداني به تعداد شعب وجود ندارد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي هم اخيرا بر عملياتي شدن کاهش شعب بانک با رعايت همه جوانب و ملاحظات، تاکيد کرده است.

حسن معتمدي، مديرعامل سابق بانک اقتصاد نوين در گفتگو با خبرنگار ايبِنا دراين باره، گفت: درباره بحث شعب بانک ها و اينکه تعداد شعب به نسبت خدماتي که بايد به مردم ارائه شود زياد است يا خير؟ اختلاف نظرهايي وجود دارد و بررسي ها و مقايسه ها نشان مي دهد که کشورهاي ديگري هم هستند که به ازاي هر تعداد جمعيت تعداد مشخصي شعب دارند و تنها کشور ما نيست که تعداد شعب بانک ها زياد است.

وي افزود: نکته ديگر اين است که ساختار سيستم بانکي ما از ساختار سنتي گذر کرده  و در آن ساختار با توجه به تکنولوژي وقت بانک ها به ايجاد و گسترش شعب روي آورده اند.

اين صاحب نظر اقتصادي، ادامه داد: از دهه ۸۰ تاکنون که بانک هاي خصوصي آغاز به کار کردند، اين بانک ها براي جذب منابع، طبيعي بود که به سمت ايجاد و گسترش شعب بروند اما در اين بين موسسات غيرمجاز نيز مزيد بر علتي شده  و بدون مجوز نسبت به افتتاح شعب اقدام کرده که پس از کسب مجوز اين موسسات، تعداد شعب اين آن ها نيز به شبکه بانکي افزوده شد.

به گفته معتمدي، زمان لازم است تا اين شبکه شعبي که با ظرفيت هاي تکنولوژي که در زمان وقت ايجاد شده با وضعيت فعلي اقتصادي توجيه داشته باشد. در حال حاضر مشخص است که تعداد شعب زياد است و مردم درصد زيادي از خدمات بانکي را غير حضور و آنلاين دريافت مي کنند و به مانند گذشته بانک براي ارائه خدمات به شعب نياز نيست.

وي ادامه داد: از سويي نيروي انساني مشغول در شعب بانک ها موضوع مهمي است که بايد به آن توجه داشت و نمي توان به آساني درباره تعطيلي شعب اقدام کرد.

مديرعامل سابق بانک اقتصاد نوين، گفت: البته تاکنون بسياري از بانک ها تاکنون نسبت به تعطيلي و کاهش تعداد شعب خود اقدام کرده اند. همچنين ادغام اخير تعدادي از بانک ها خود عاملي براي کاهش تعداد شعب بانک ها خواهد بود.