تحريم جديد بانک مرکزي بر واردات غذا و دارو تاثيري ندارد

تاریخ انتشار : 1398/06/31

مجيد شاکري در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اعمال تحريم اخير آمريکا عليه بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران گفت: اينکه بانک مرکزي بر اساس تحريم هاي جديد در چه حوزه اي مي تواند فعاليت کرده و از حرکت در چه مسيري منع شده است مربوط به قواعد بسيار متاخرتر از قانون سال ۲۰۰۰ ميلادي است. در NDAA با وجود اينکه تگ بانک مرکزي ، تگ ايران است ( معني تگ ايران اين است که بانک مرکزي کشورمان صرفا گرفتار تحريم هاي اوليه است و نمي تواند با امريکا کار کند) ، اما به جز آن، بانک مرکزي در تگ NDAA 2012  يک قانوني مختص به خود دارد که براساس آن بانک مرکزي ايران مشمول تحريم هاي ثانويه است. 

تحليلگر مسائل اقتصادي افزود:بنابراين اگر تصور کنيم که تا قبل از وضع تحريم جديد،  بانک  مرکزي مشمول تحريم ثانويه نبوده ، تصوري اشتباه است. 

وي تصريح کرد: تحريم هاي ذيل NDAA 2012 با برجام رفع شد و پس از آن با خروج آمريکا از برجام، طبق دستور اجرايي ترامپ مجدد بازگشت. پس بانک مرکزي پيش از اين هم مشمول تحريم ثانويه بوده است. اين تحريم ثانويه به طور خاص غذا، دارو و موارد بشردوستانه را از حيطه محدوديت ها معاف کرده بود .

شاکري ادامه داد: با تحريم تازه امريکا عليه بانک مرکزي ، وقتي بانک مرکزي تگ SDGT خورده ، به موجب يک تفسيريه اي که اوفک در آبان سال 96 زمان اعمال کاتسا داده بود، نوشته استثناها(معافيت)هايي که در NDAA2012 هست، لزوما در تگ SDGT مطرح نيست. اما نگفته که حتما اين استثناها و معافيت ها وجود ندارد. 

اين تحليگر اقتصاد سياسي گفت: پس اينکه تصور کنيم با تحريم تازه آمريکا و الصاق برچسب SDGT به بانک مرکزي، لزوما غذا و دارو هم مشمول تحريم خواهد شد، غلط است چرا که موضوع را به تفسير اوفک واگذشته است. 

شاکري ادامه داد: اما موضوعي که در اجرا وجود دارد اين است: عليرغم اينکه تا به امروز آمريکايي ها اعلام مي‌کردند که بانک مرکزي ايران از تحريم غذا و دارو معاف است اما بانک مرکزي آمريکا در عمل بر سر راه تجارت ايران با غيرآمريکايي ها بخصوص اروپايي ها انواع سنگ اندازي را انجام مي‌داد به نحوي که از نتايج اين سنگ اندازي، افزايش ميزان خريدهاي غذايي ايران مثل سويا و نهاده هاي دامي از مبداء آمريکا بود.

وي افزود: در واقع آمريکايي ها از اين روش استفاده مي کردند تا عليرغم اينکه ظاهرا ايران تحريم مواد غذايي و دارو نيست اما عملا خودشان مانع همکاري ساير کشورها با ايران مي شدند و از طرف ديگر، تحت کانال هاي مورد نظارت خودشان، خريدهاي ايران در حوزه مواد اوليه و نهاده ها را سامان مي دادند.

شاکري تصريح کرد: اکنون در تحريم هاي تازه آمريکا بر عليه بانک مرکزي ايران، اينطور نيست که غذا و دارو هدف قرار گرفته شده باشد چراکه موضوع به تفسير اوفک واگذار شده است؛ در ثاني آمريکايي ها مي دانند که ايران در زمينه غذا و دارو تنها گزينه اش امريکا نيست. بنابراين بايد مابين اينکه «معافيت هاي آمريکا براي غذا و دارو را تمديد نکرده وکانال هاي در اختيار خود را بسوزانند و نظارت بر جريان غذا و داروي وارداتي از سوي ايران را از دست بدهند» يا اينکه «اين معافيت را در حدي حفظ کنند و اين مسير ادامه پيدا کند» يکي را انتخاب کنند. که انتخاب  معقول براي آمريکايي ها،  اين است که اين کانال ها را باز نگه دارند که بتوانند بر آن نظارت کنند.

وي گفت: پس اينکه بگوييم در صحنه اجرا لزوما اتفاق تازه اي رخ خواهد داد، اينطور نيست. هرچند در هر شرايطي متنوع سازي کانال هاي تامين مواد غذايي و دارو راهبردي است که ما را از هر خطري در آينده مصون مي دارد.