کنترل ريسک سرمايه‌گذاري در بورس با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري

تاریخ انتشار : 1398/07/03

يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه حضور در بازار سهام نيازمند تخصص و دانش است توصيه کرد: سهامداران تازه وارد، از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ريسک حضور خود در بازار سرمايه را کنترل کنند.

علي حيدري در گفتگو با ايبِنا با اشاره به رشدهاي پياپي‌ که اين روزها شاخص بورس و قيمت سهام شرکت‌هاي مختلف تجربه مي‌کنند، گفت: در حالي به دليل رونق معاملات بازار سهام، نقدينگي به سمت اين بازار آمده است و به مردم و سرمايه‌گذاران نيز اين بازار را به عنوان يکي از گزينه‌هاي مناسب براي سرمايه‌گذاري پيشنهاد مي‌کنيم که رونق توليد از محل افزايش حضور مردم در بورس و جذب سرمايه‌ها امري نسبي است، چرا که سود بازار سهام و رشد ارزش شرکت‌ها حاصل تورم است و قبلا پيش‌خور شده است.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: اگر مردم نگران کاهش ارزش پول و سرمايه خود در برابر تورم دو رقمي و در نتيجه ضعف مديريت کلان اقتصاد کشور هستند، اين روزها بورس و بازار سرمايه گزينه پربازدهي است.

وي با بيان اينکه بازار سرمايه تفاوت‌هاي بسياري به لحاظ ساختاري با ديگر بازارها از جمله مسکن، خودرو، ارز و طلا دارد، تصريح کرد: بازار سهام يک بازار تخصصي است که حضور در آن براي دادوستد سهام نياز به تخصص و دانش خاصي دارد. بنابراين غيرحرفه‌اي‌ها بويژه تازه‌واردان به اين بازار بايد از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ريسک حضور خود در بازار سرمايه را پوشش دهند و از اين طريق اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس کنند.

حيدري ادامه داد: در حال حاضر سهام شرکت‌هاي صادرات‌محور بهترين گزينه براي خريد هستند، اما براي ماه آينده سهام شرکت‌هاي وابسته به صنايع فلزي که تابع بازار بين‌المللي هستند، توصيه مي‌شود و گل سرسبد تمام اين گزينه‌ها صنايع پتروشيمي است که حتي اگر در کوتاه مدت زيانده باشند، در درازمدت رشد خوبي خواهند داشت.

وي با اشاره به اينکه ميزان رشد بازار سهام از ابتداي امسال تاکنون قابل توجه بوده و امروز تقريبا همپاي تورم است، اذعان داشت: بازار سهام به عوامل سياسي بيروني خوشبين است که به اين مولفه بايد ورود نقدينگي جديد با اين بازار را نيز اضافه کرد. بنابراين دستکم در کوتاه مدت بازار سرمايه يکي از بهترين گزينه‌ها براي سرمايه‌گذاري است و افق کوتاه مدت اين بازار نيز ادامه روند متعادل و صعودي است.