رتبه‌بندي بانکها از سوي بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1398/07/06

به گزارش خبرنگار مهر، عملکرد بانکها طي سال‌هاي گذشته از جمله دغدغه‌هاي اصلي سياستگذاران پولي و ارزي کشور بوده است. واقعيت آن است که نظام بانکي در ايران، اگرچه بار اصلي تامين مالي اقتصاد را بر دوش مي‌کشد، اما هنوز هم با استانداردهاي دنيا در حوزه بانکداري فاصله بسياري داشته و حتي در حوزه نظارت و تدوين صورتهاي مالي نيز، اگرچه تلاش شده تا گام‌هايي براي نزديک سازي به استانداردهاي روز جهاني بردارد، اما اين فاصله زياد همچنان زياد است. 

در اين ميان بانک مرکزي به عنوان سياستگذار پولي و ارزي کشور، در دوره‌هاي مختلف زماني تلاش کرد تا رتبه‌بندي بانکها را در دستور کار قرار دهد و شاخص‌هايي براي آن طراحي و اجرا کند، اما هر بار به دلايلي نامعلوم، اين رتبه‌بندي‌ها به کنار گذاشته شد و بانکها باز هم به روالي که خود دوست داشتند و طبيعت بنگاهداري آنها مي‌طلبيد، بازگشتند.

آخرين باري که بانک مرکزي براي طبقه‌بندي و رتبه بندي بانکها گام‌هاي جدي برداشت، زمان رياست ولي‌الله سيف بود که در آن دوران، معاونت نظارت بانک مرکزي مامور شد تا سيستمي را براي رتبه‌بندي بانکها طراحي کند. در واقع، اداره کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباري بانک مرکزي بايد شرايطي را فراهم مي‌کرد تا بانکها بر اساس استانداردهاي تعريف شده از سوي بانک مرکزي حرکت کرده و در چارچوب‌هاي استاندارد در بازار بين بانکي، تعيين نرخ سود سپرده‌ها براي سپرده‌گذاران، ورود به مسائل بنگاهداري يا نظاير آن حرکت نمايند.

اما اين رتبه‌بندي به سرانجام مشخصي نرسيده و يا اگر هم رسيده ، بانک مرکزي ترجيح داده تا در مورد آن صحبتي به ميان نياورد. پس هنوز هم سهامداران و سپرده‌گذاران بانکها نمي‌دانند که کدام بانکها در فهرست بانکهاي خوب يا بد قرار مي‌گيرند.

يک مقام مسئول در نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبقه‌بندي بانکها در حال انجام است و بانک مرکزي بنا به دستور رئيس کل بانک مرکزي فعلا اجازه اطلاع‌رساني در مورد آن را ندارد؛ ولي کار در حال انجام است و با جديت از سوي عبدالناصر همتي، پيگيري مي‌شود و گزارشات مرتبط با آن از بانکها گرفته مي‌شود.

وي افزود: بنا بر نقشه راهي که براي رتبه‌بندي بانکها در نظر گرفته شده است، تدبير عام براي بانکها و حل مشکلات مرتبط با آنها از سوي بانک مرکزي وجود ندارد و براي هر بانک، با توجه به مسائل، مشکلات و تنگناهاي موجود و پيش روي آن، روش خاصي در نظر گرفته شده است.

اين مقام مسئول در نظام بانکي خاطرنشان کرد: هدف اصلي بانک مرکزي اين است که از اعطاي سودهاي موهومي جلوگيري شود.

رتبه‌بندي بانک مرکزي براي نظام بانکي ايران، علاوه بر اينکه مي‌تواند تکليف بانکها را براي اصلاحات دروني مشخص‌ کند، براي سهامداران و سپرده‌گذاران نيز به معناي شناسايي ريسک خواهد بود.