دستور کار جديد شناسايي فراريان مالياتي

تاریخ انتشار : 1398/07/15

به گزارش ايبِنا، اميدعلي پارسا در همايشي که با حضور دادياران، دادياران مسئول و دبيران دادستاني در مناطق هفتگانه مالياتي کشور برگزار شد، با اشاره به اينکه سهم ماليات از توليد ناخالص داخلي در ايران به نسبت کشورهاي ديگر به ويژه کشورهاي توسعه يافته پايين است، عنوان داشت: اين نسبت در کشورهاي توسعه يافته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و در کشورهاي در حال توسعه حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد است که البته اين رقم در ايران حدود ۸ درصد است.

وي با بيان اينکه پايين بودن اين نسبت به وضوح نشان مي‎دهد که ميزان فرار مالياتي و ميزان معافيت‎هاي مالياتي در ايران بالاست، گفت: حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور از ماليات معاف است و اين امر، در کنار پايين بودن نرخ هاي مالياتي و فرارهاي مالياتي گسترده، باعث شده ميزان درآمدهاي مالياتي در کشور به نسبت حجم اقتصاد، پايين باشد. پارسا اظهار داشت: اگرچه شاخص نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي رقم پاييني را نشان مي‎دهد، با اين حال، اقشار مختلف جامعه احساس مي‎کنند که ماليات بالايي مي‎پردازند.

رييس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه مبارزه با فساد، قاطعيت، شجاعت و صبوري مي طلبد، گفت: طبيعتا مبارزه با فساد، پيامدهايي نيز در بر دارد و کارگزاران اين حوزه با فشارها و تنش هايي روبرو مي شوند؛ اما در نهايت نتيجه کار که ايجاد يک نظام اداري سالم و پاک است، آرامش و انگيزه مضاعفي را به دنبال مي آورد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين با بيان اينکه اگر مردم متناسب با توان واقعي خود در توسعه و ساخت کشور مشارکت نداشته باشند، مسائل زيادي پيش مي‌آيد، گفت: طبيعتا مبارزه با فرار مالياتي باعث مي شود که اعتماد مردم به دستگاه مالياتي افزايش يابد و البته سياست نظام مالياتي اين است که درآمدهاي مالياتي امسال بر اساس شناسايي فرارهاي مالياتي و از طريق منابع جديد مالياتي تامين شود.

پارسا گفت: فرار مالياتي، عنواني شيک و ظاهري فريبنده براي واقعيتي است که نام آن دروغ‌پردازي، جعل اسناد و دست کردن در جيب مردم و خوردن حق مردم است. وي تاکيد کرد: اگر افراد متناسب با درآمد و ثروت و مصرفشان ماليات پرداخت کنند، اداره کشور با اتکا بر ماليات‌ها مقدور است.

رييس کل سازمان امور مالياتي کشور اظهار داشت: تمامي اقتصاددانان با هر گرايش و سليقه اي بر اين موضوع که بهترين روش تامين مالي بودجه براي اداره کشور، ماليات است، اجماع دارند؛ چرا که اين روش داراي کمترين فشار تورمي بر مردم است.

وي تنها راه مبارزه اساسي و سيستماتيک با فساد را اجراي «ماليات هوشمند» عنوان کرد و گفت: هوشمندسازي يا مدرن سازي نظام مالياتي منوط به دريافت تمامي ريزداده هاي مربوط درآمد، ثروت و مصرف افراد است.

پارسا با بيان اينکه اداره پايدار و مطلوب کشور فقط با تکيه بر «نظام مالياتي کارا، منصف و هوشمند» امکان‎پذير است، عنوان داشت: نظام مالياتي براي توسعه، نيازمند برداشتن دو گام اساسي است. نخست اجراي طرح جامع مالياتي و دوم مدرن سازي يا هوشمند سازي نظام مالياتي.

وي افزود: گام نخست مدرن سازي با تلاش همه جانبه مديران و کارکنان سازمان برداشته شده و هم اکنون شاهد اجراي سراسري طرح جامع مالياتي در کشور و الکترونيکي شدن تمامي فرايندها و خدمات مالياتي هستيم. اما در خصوص گام دوم، لازم است تمامي اطلاعات مورد نياز طرح جامع مالياتي از دستگاه‌هاي ذيربط دريافت و در بانک‎هاي اطلاعاتي اين طرح ذخيره شود و هر آنچه نظام مالياتي در قالب ريزداده‎هاي اطلاعات اقتصادي افراد نياز دارد را به دست آورد.

رييس کل سازمان امور مالياتي کشور اظهار داشت: براي توفيق در گام دوم، الزاما همکاري همه دستگاه هاي ذيربط براي دريافت ريزداده هاي مورد نياز ضرورت دارد و ساير طرح‎ها و برنامه‎هاي مرتبط با گام دوم، از قبيل استقرار پايانه‎هاي فروشگاهي و اجراي ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر نيز در توفيق هر چه بيشتر، حايز اهميت است.

وي خاطرنشان کرد: با ريزداده مبنا شدن سيستم هاي اطلاعاتي سازمان، گام دوم هوشمندسازي نظام مالياتي برداشته خواهد شد و عملا امکان تهيه اظهارنامه پيش فرض براي موديان با استناد به اطلاعات دقيق و شفاف ميسر مي گردد.

پارسا همچنين تاکيد کرد: براي موفقيت در برنامه مبارزه با فساد، بايد سبک مديريتي سازمان تغيير کند و از سبک اداري و بوروکراتيک، حافظ منافع موجود، مصلح انديش و مسامحه گر دور شويم و مفاسد اداري به سرعت شناسايي و با مجازات هايي سنگين روبه رو شوند.

وي افزود: بايد با تغيير قاعده بازي و انگيزه سازگار کردن قواعد بازي، به سمت راستگويي و درست کرداري حرکت کنيم و قوانين و بخشنامه ها، شفاف و تفسير ناپذير شده و تضمين هاي لازم براي مبارزه با فساد را به وجود آوريم تا نفع راستگويي بيشتر از دروغگويي باشد.

رييس کل سازمان امور مالياتي کشور بر مديريت و کار جهادي در دستگاه مالياتي تاکيد کرد و گفت: مديريت جهادي بدين معناست که يک مدير متخصص که پُرشور و شوق و مملو از انرژي است، کار موثر انجام دهد و به فضل خدا بقيه به کمک او مي‎آيند و در مسير مبارزه با فساد، همه فشارها را تحمل مي کند.

  •